LO Mediehus annonsintäkter 2016 minskade med 15 procent jämfört med föregående år. Även Målarnas facktidnings annonsintäkter minskade något men från en stor ökning året innan.

– Det är ett kännbart tapp, naturligtvis. Men vi har hållit igen på kostnader, förhandlat om en del avtal, och skjutit på en del investeringar, säger LO Mediehus VD Robert Jansson till tidningen Journalisten.
Styrelsen har också vidtagit åtgärder för att få ihop budgeten för 2017. Till exempel kommer Kommunalarbetaren att göra ett nummer färre i år Även andra sparåtgärder utreds enligt Journalisten.

Målarnas facktidnings annonsintäkter minskade 2016 med 7,5 procent. Tappet skedde från ett rekordår 2014 då annonserna ökade med 27 procent.
– Sammanfattningsvis kan man säga att antalet potentiella annonsörer är lite begränsat. Mer för Målarnas än för Elektrikern. Därför kan avhopp från en enda större annonsör slå ganska hårt på totalen, säger Jörgen Rosengren som är annonssäljare för Målarnas facktidning samt Tidningen Elektrikern.
– Vi är alltså i hög grad beroende av att vi får behålla upparbetade annonsörer för att fortsätta öka år från år.
Annonsförsäljningen i Tidningen Elektrikern ökade med 7,9 procent 2016 och med 21 procent 2015.

LO Mediehus ägs av LO och de fackförbund som äger de fem ingående titlarna: Arbetet, Fastighetsfolket, Handelsnytt, Kommunalarbetaren och Sekotidningen.
Målarnas facktidning och Tidningen Elektrikern produceras av en gemensam facktidningsredaktion på Dala-Demokraten i Falun.

Helena Forsberg
helena.forsberg@daladem.se