SONY DSC


Markus Lindell och Stefan Johansson. Foto: Jan-Erik Johansson


MÅLARNYTT

I Globen samlades ett 70-tal utställare från fordonsbranschens service och eftermarknad under mässnamnet Autogloben.
– Bra att ha konkurrenterna samlade på ett ställe en dag.

Ronny Pihlblad.
Foto: Jan-Erik Johansson

Det säger Stefan Johansson som ihop med kollegan Markus Lindell besökte Stockholm Globe Arena. De driver Rimforsa Billackering AB och åker gärna på mässor då tillfälle ges.

– Vi vill hålla oss uppdaterade och så har vi med en inköpslista också, säger Stefan Johansson.

Mässan är för hela verkstadsbranschen, men i alla fall 7-8 av utställarna hade anknytning till lacksidan och med en del erbjudanden.

Exempelvis WER där Stefan och Markus fastnat vid deras hylla med nya slipmaskiner och tittar närmare på den batteridrivna handslip iBrid Nano, en multimaskin med flera funktioner.

LÄS ÄVEN: Lackbranschen är glödhet – men färre väljer att utbilda sig

– Inte så dum alls, bra med en lite mindre maskin. Men annars har vi väl inte hittat något jättespeciellt ännu. Det är lite förbättringar på verktyg och så som är bra att hålla koll på, säger Markus Lindell.

– Kanske ska vi titta på lite grejor att rikta upp plåt med också, kunna fixa en småskada. Det efterfrågas, tillägger Stefan Johansson.

Markus Lindell och Stefan Johansson.
Foto: Jan-Erik Johansson

Och just det temat är faktiskt en återkommande tanke från flera håll på mässan; Ronny Pihlblad VD för svenska PIVAB, som tillverkar allt till lackverkstäder, höll ett föredrag på mässan kallat ”Teknik och miljö i framtidens lackverkstäder”.

Där siade han om en bransch med fler och modernare bilar, fler småskador och både kunder och försäkringsbolag som kräver snabba och smidiga lösningar. Att lämna till plåtverkstaden ena veckan och lackverkstaden nästa, nej det funkar inte längre.

LÄS ÄVEN: Marcus testar målarnas utrustning

– Plåt och lack tillsammans är det som kommer krävas. Effektiva flöden där välutbildad personal gör alla momenten på ett ställe. Snabbt och smidigt för kunden, menade Pihlblad som också tror att branschen kan gå mot mer mobila enheter för lackering. Att komma till kunden i stället för tvärtom.

– Kanske en mobil enhet på Arlanda? ”Få din bil fixad och klar under semestern”. Det går inte backa denna utveckling och den som inte hänger med blir akterseglad, siade Pihlblad och visade sin mobila lösning Dent Mobile som Målarnas skrivit om tidigare.

Bolest i Varberg fanns förstås med på mässan. De puffade hårt för sin Daisy Wheel, en helautomatisk färgblandare som funnits på marknaden ett par år nu.

Daisy Wheel. Foto: Pressbild

Principen är samma som blandarna i färgaffären fast med mycket större exakthet där maskinen följer receptet med precision på +/- 0,05 gram.

– Två personer som blandar manuellt gör inte samma färg, så är det. Med den här så blir färgen för första gången enligt receptet på ”riktigt”, menar Conny Anthav, säljare Bolest.

LÄS ÄVEN: ”Jag har växt som människa och lackerare”

Daisy Wheel laddas med lufttäta flaskor med färger från valfri leverantör och kan bestyckas efter just dina behov. Maskinen har en självrengörande funktion. Prislappen ligger runt 300 000 kronor och då ingår utbildning i maskinen.

Jan-Erik Johansson


Globens golv var nästintill fullt när ett 70-tal utställare visade nyheter för bilverkstaden. Inga mängder, men en del nytt smått och gott fanns på lacksidan. Foto: Jan-Erik Johansson