Lärande i praktiken: "Man är en viktig förebild"




Den gamla utbildningsplanen vände sig till skolan, omvärlden och parterna, den träffade väldigt lite de som var berörda av den.

– Den nya utbildningsplanen är mer beskrivande vad man ska uppnå under utbildningen, säger Niklas Holmqvist som är utbildningsansvarig på Målareförbundet.

– Den är skriven utifrån ett handledarperspektiv.

LÄS ÄVEN: Här får målare lära sig utdöende tekniker

Niklas Holmqvist tycker det är fascinerande att Måleribranschens yrkesnämnd (MYN) lyckats göra så mycket trots att branschen är så liten. Det möjliggör att de som jobbar med att utbilda kan ägna sig åt det.

– För att kunna leverera en systematisk utbildning behöver man ha koll på vad man gör och varför.

Målareförbundets avdelningar jobbar också för att skolornas yrkeslärare ska ta del av utbildningsplanen.

I höstas lanserades också en handledarutbildning som finns digitalt på MYN:s hemsida. Ett 30-tal har gjort den men Niklas Holmqvist har förhoppning att fler ska ta det till sig.

Enligt Holmqvist är det utopiskt att alla företag skulle kunna ha en handledare. Istället så ska den som har lärlingen med sig för dagen ses som handledare.

– Vi trycker på i handledarutbildningen att man är en viktig förebild.

Målaren och handledaren Mats Behrenfeldt säger att ska man följa den nya utbildningsplanen till punkt och pricka får man inte göra något annat än att handleda. Han berättar att tiden han kan lägga på att vara handledare kommer och går med konjunkturen.

– Den nya utbildningsplanen är klockren i teorin men till sist är det företaget som betalar. Ska jag hålla på med handledning fullt ut så är det en dryg kostnad för företaget, säger Mats Behrenfeldt.
Hans förhoppning är att företaget arbetar fram rutiner som förankrar utbildningsplanen i verkligheten, än är allt ganska nytt.

När Målarnas facktidning träffar Mats Behrenfeldt är han och lärlingen Maja Fuchs på ett industriområde på Lidingö där de renoverar lokaler.

– Jag kan tycka att Maja exempelvis behöver tapetsera, men om det inte finns sådana jobb så blir det svårt.

LÄS ÄVEN: Stefan Lövstrand: "Att möta ungdomarna är roligast"

Sandå Stockholm har för tillfället fem lärlingar och Mats Behrenfeldt säger att mycket hänger på att lärlingarna själva också hör av sig. Han tycker det är roligt att handleda lärlingarna och delar med sig av några utbildningsråd:

– Det är viktigt att inte skriva folk på näsan "så här ska du göra". Det finns olika sätt och det är bättre att titta på resultatet och diskutera varför det blev bra eller dåligt.

– Uppmuntra till att pröva olika sätt. Lärlingen ska jobba med olika målare och få input från olika håll för att kunna plocka det som är bra.

– Man ska inte lära sig ta genvägar. Först ska man kunna det ordentligt, sen kan man ta genvägar. Då vet man vilka moment som är viktiga.

– Bästa sättet att lära sig är att göra fel då kommer man ihåg det på ett annat sätt.

Mats Behrenfeldt berättar att nackdelen är att det ofta inte finns tid för fel så därför behövs det arbetsplatser som inte är lika tidskrävande.

– Jag har väckt frågan om att ha rena utbildningsjobb, men det är ju stålarna som styr.

Lärlingen Maja Fuchs har inte koll på utbildningsplanen men Mats Behrenfeldt har tänkt gå igenom valda delar som är relevanta.

Maja Fuchs trivs som lärling och tycker det är lättare att lära sig i verkliga livet.

LÄS ÄVEN: Regeringen satsar på fler yrkeslärare

– Det är viktigt att få testa. Kollegor och arbetsgivare måste förstå att jag inte ska kunna allt från början, säger Maja Fuchs och fortsätter:

– Det är viktigt att få tid att själv fundera om det blev bra eller inte.

Hon tycker det är kul att gå till jobbet och känner att hon valt rätt yrke. Sen kanske hon inte blir målare fram till pension utan kan tänka sig att på sikt bli till exempel projektledare.

Helena Forsberg
helena.forsberg@mittmedia.se
2018-02-06 11:02:53