Adnan Hadzialic och Jonas Tidman arbetar med att slipa detaljer. Stämningen är hög på jobbet.

  • Adnan Hadzialic och Jonas Tidman arbetar med att slipa detaljer. Stämningen är hög på jobbet. Foto: Siv Öberg

  • Lunchrasten är slut och det är dags att kränga på sig overallen igen. Semir Jusic och Johan Hyckenberg trivs på jobbet. Foto: Siv Öberg

  • Färdiglackerade backspeglar i olika kulörer till Scanias lastbilar. Foto: Siv Öberg

  • Be-Ge koncernen har verksamhet i sju länder och över 400 anställda. I Oskarshamn har Be-Ge Lackering 28 anställda. Foto: Siv Öberg

  • Snabb omloppstid och höga krav. Lackerarna gör färdigt 2 500 detaljer per vecka. Foto: Siv Öberg

  • Precision och skärpa. Lackerarna har en nyckelposition i arbetet. Men enformiga arbetsställningar leder lätt till värk i axlar och nacke. Foto: Siv Öberg

  • Precision och skärpa. Lackerarna har en nyckelposition i arbetet. Men enformiga arbetsställningar leder lätt till värk i axlar och nacke. Foto: Siv Öberg

  • Precision och skärpa. Lackerarna har en nyckelposition i arbetet. Men enformiga arbetsställningar leder lätt till värk i axlar och nacke. Foto: Siv Öberg

  • Vissa dagar kan lackerarna ha andra arbetsuppgifter men deras yrkeskunnande kräver att de får tillbringa den mesta tiden i boxen. Foto: Siv Öberg

  • Vissa dagar kan lackerarna ha andra arbetsuppgifter men deras yrkeskunnande kräver att de får tillbringa den mesta tiden i boxen. Foto: Siv Öberg

  • Vissa dagar kan lackerarna ha andra arbetsuppgifter men deras yrkeskunnande kräver att de får tillbringa den mesta tiden i boxen. Foto: Siv Öberg

  • Lackerarna Johan Hyckenberg, Victor Sköld och Ulf Malkolmsson är överens. Arbetsbelastningen är för hög. Något måste göras. Foto: Siv Öberg

  • Be-Ge Lackering kör idag två-skift. Dagtid och kvällsskift. Nu måste arbetstiderna utökas till att gälla även nattarbete. Foto: Siv Öberg

  • Thongdee Fält packar detaljer. Scania ligger nära Be-Ge Lackering. Det är en fördel. Risken för transportskador är liten. Foto: Siv Öberg

  • – Jag jobbade skift på Scania tidigare men mådde dåligt av att hela tiden gå och vänta på att åka till jobbet. När man har familj och barn funkar det inte, menar Johan Hyckenberg. Foto: Siv Öberg

  • Samir Jusic är skyddsombud på Be-Ge Lackering. – Vi har inget val. Jag vill helst inte arbeta natt, men nattskift är bättre än att jobba söndagar, säger han. Foto: Siv Öberg

  • – Även om vi inför nattskift kan jag inte garantera att alla söndagar blir lediga, menar vd:n Tomas Jonsson. Foto: Siv Öberg

  • Samir Jusic har ett viktigt arbete i avsyningen. Kvalitetskraven är hårda. Scania har nolltolerans mot avvikelser. Foto: Siv Öberg

  • Jakob Åberg är tillfälligt anställd. – Jag hoppas på förlängning av min anställning. Då går jag självklart över till Målareförbundet, säger han. Foto: Siv Öberg

  • Om vi ska klara att öka produktionsvolymerna måste vi ha större lokaler menar Tomas Jonsson, vd på Be-Ge lackering. Foto: Siv Öberg

  • Om vi ska klara att öka produktionsvolymerna måste vi ha större lokaler menar Tomas Jonsson, vd på Be-Ge lackering. Foto: Siv Öberg

  • Ulf Malkolmsson arbetar fyra dagar med att sprutlackera i boxen och en dag med att packa detaljer.– Det är lite tufft. Jag skulle behöva fler lackeringsfria dagar, säger han. Foto: Siv Öberg

  • Ulf Malkolmsson arbetar fyra dagar med att sprutlackera i boxen och en dag med att packa detaljer.– Det är lite tufft. Jag skulle behöva fler lackeringsfria dagar, säger han. Foto: Siv Öberg

  • Lunchrast ute i det fria. Det är skönt att ta några minuter i höstsolen mellan varven. Foto: Siv Öberg

  • – Arbetsbelastningen är hög. Man biter ihop och jobbar mer än man borde, säger Victor Sköld. Foto: Siv Öberg

  • – Arbetsbelastningen är hög. Man biter ihop och jobbar mer än man borde, säger Victor Sköld. Foto: Siv Öberg

Mer arbete kräver mer arbetstid. Be-Ge Lackering i Oskarshamn har fullt upp. Nu vill företaget införa nattskift för att klara Scanias ökade produktion. Målareförbundet har inlett förhandlingar.

Be-Ge Lackering AB har 28 anställda och lackerar detaljer åt Scanias lastbilshytter. Det är företagets enda kund och en säker beställare, men framförhållningen är ett problem. Ofta får de inte veta hur mycket det kommer bli att göra mer än några veckor i förväg.
– Men före semestern fick vi besked att vi skulle vara beredda på att produktionen skulle komma att öka kraftigt under hösten. Ökningen förväntas hålla i sig 2015-2016. Det innebär att vi blir tvungna att bygga ut lackeringsanläggningen. Vi måste investera i två nya boxar och anställa 4-5 lackerare, säger företagets vd Tomas Jonsson.
– Dessutom behöver vi bygga ut verkstaden med 400 kvm för att klara kraven. Jag ska träffa representanter från kommunen idag för att höra om det är möjligt. Annars måste vi bygga nytt, fortsätter han.

Just nu arbetar de anställda på Be-Ge Lackering dagtid och kvällsskift. Men det räcker inte för att klara de ökade volymerna. Vid två tillfällen i höst har man varit tvungen att arbeta söndagar med full personalstyrka. För att klara ytterligare produktionsökning kommer det bli nödvändigt att införa nattskift.
Men att jobba nattskift strider mot avtalet med Målareförbundet. För Be-Ge Lackering i Oskarshamn finns det däremot inte så mycket att välja på.
– Vi har bara två alternativ. Antingen måste vi anpassa oss efter Scanias krav eller får vi lägga ned, säger Tomas Jonsson. Något annat återstår inte.
Och om Målareförbundet inte kan gå dem till mötes är han beredd att säga upp avtalet och vända sig till IF Metall istället. Det är inget lackerarna gillar.
– Jag har jobbat här i fyra år. Vi har goda kontakter med facket och vill vara kvar i Målareförbundet, säger Samir Jusic, som även är skyddsombud.
Han får medhåll av Johan Hyckenberg:
– Den personliga kontakten är viktig. Målareförbundet vet hur vi har det och har duktiga förhandlare, säger han.
Men att jobba natt ser han inte framemot:
– Helst inte. Visst får vi ersättning, men pengar är inte allt. Jag har jobbat skift på Scania tidigare. Man blir tröttare och mår sämre. När man har familj och barn är det inte så lätt. Man får inte tid till dem. Fritiden försvinner, menar han.

Att företaget har mycket att göra är givetvis positivt, men det kräver lösningar.
– Något måste hända. Vi klarar inte av volymerna längre. När man jobbar full tid hela veckan är lördagar och söndagar heliga. Den ryckiga planeringen drabbar oss anställda och skapar lätt irritation, menar Victor Sköld.
– Ingen kan göra vårt jobb som lackerare, men när det fattas slipare då måste vi lackerare rycka in, förklarar han.
Det krävs vana att klara den här sortens lackering. Därför är det svårt att ta in personal från andra företag. Kvalitetskraven är höga. Scania har nolltolerans mot avvikelser. Om det förekommer två fel på de 10 000 detaljer som lackeras per månad, blir det utredning. Avsyningen är väldigt viktig.
– Vi hade arbetsrotation tidigare och bytte personal med olika arbetsuppgifter, men det blev en del missar, så vi var tvungna att gå tillbaka och ha samma personer på avsyningen hela tiden, förklarar Tomas Jonsson.
En viss omväxling i arbetet finns det för lackerarna. De jobbar fyra dagar med sprutlackering i boxen. Den femte dagen packar de färdiglackerade detaljer.

Den höga arbetsbelastningen riskerar givetvis även hälsan. För dem som slipar och lackerar blir det många enformiga rörelser som är påfrestande för axlar och nacke. Även underarmar och händer utsätts hårt.
– Vi använder samma muskelgrupper hela tiden. Det blir monotont. Man biter ihop och jobbar mer än man borde, säger Victor Sköld.
Be-Ge Lackering har avtal med Sensia Företagshälsovård.
– Det gäller att förebygga arbetsskador. Sensia har varit här några gånger och vi har skaffat höj- och sänkbara arbetsbord. De har gym som personalen kan använda och erbjuder även massage för dem som behöver det, upplyser Tomas Jonsson.
Mathias Fält, arbetsledare, tycker det är en fördel om det blir nattskift.
– Det är ett evigt jagande just nu och väldigt stressigt. Våra lackboxar är hårt belastade. Det kommer att bli bättre flyt i produktionen om vi inför nattskift, menar han.
– Jag har jobbat kvällsskift i andra företag. Visst tar det lite tid i början att ställa om kroppen, men jag har inga sömnproblem, så för min del går det bra, tillägger han.

Vad händer om ni måste byta fackförbund?
– För mig spelar det ingen roll om vi skulle gå med i IF Metall istället. Men förhoppningsvis kommer Målareförbundet att godta förslaget. Jag tror säkert att man kommer att hitta en lösning på det här, säger Mathias Fält.

Kaj Persson, ombudsman för Målareförbundet Avd. 2 Södra, har nyligen träffat företagsledningen.
– Det är ovanligt med nattarbete för lackerare. Jag har inte varit med om att förhandla om nattskift för en så här lång tidsperiod tidigare. Från avdelningens sida tycker vi det är OK att ge dispens ett år i taget. Men det här ärendet måste gå vidare till förbundsstyrelsen för beslut. Målareförbundet är väldigt restriktiva till nattskift, säger Kaj Persson.
– Men eftersom det är meningen att nattskiftet ska upphöra när de nya lokalerna är färdigbyggda, tror jag att det finns goda förutsättningar att förbundsstyrelsen godkänner förslaget, tillägger han.

Stefan Cedermark, Målareförbundet:
– Man kan inte införa nattskift hur som helst. I det här fallet handlar det om att tillfälligt arbeta natt tills arbetsgivaren anpassat sina lokaler. Det är detta vi ska ta ställning till i förbundsstyrelsen. Men inget är klart än, så jag kan inte säga något, kommenterar han.

Läs mer: Målareförbundet ger dispens för nattjobb

Fakta

Scania tillverkar årligen cirka 50 000 lastbilshytter i Oskarshamn. Fabriken har cirka 2 000 anställda. Scania har även hyttillverkning i Brasilien, som är det land som har den överlägset största marknaden med 25 procent. Men försäljningen till Afrika och Asien har ökat de senaste åren. Produktionen på Scania i Oskarshamn går på högvarv.

– Just nu ligger vi på en nivå som motsvarar max. av vår tekniska kapacitet. Men vi planerar inte att öka antalet anställda. Vi jobbar istället på att få en smartare och mer effektiv produktion, säger pressansvarig, Hans-Åke Danielsson.