• Den tvättade varpen hamnar i slambassänger därefter torkas slammet och bränns. Anders Wredelius har lärt sig av de som jobbat ännu längre. Foto: Tomas Nyberg

  • Företagets vd Johan Molin visar hela produktionskedjan i tillverkningen av Falu Rödfärg. Foto: Tomas Nyberg

  • Kulören ändrar sig under bränningen. Foto: Tomas Nyberg

  • Varpen som med åren blivit sand kan tvättas om efter 20 år för att få fram mer pigment. Foto: Tomas Nyberg

  • Ektrumman som var i drift i 100 år användes till för cirka 15 år sedan. Foto: Tomas Nyberg

  • Falu Gruva är ursprunget. Till Falukorven såväl som Falu Rödfärg. Foto: Tomas Nyberg

  • Åke Eriksson har koll på högarnas ålder och vet vilken varp det är dags att tvätta. Foto: Tomas Nyberg

 

– Det är häftigt att tänka sig att för väldigt länge sedan stod en pojke med stenen i handen och avgjorde om den innehöll tillräckligt med metall för att bli kopparmynt eller om den skulle slängas på varphögen, säger Johan Molin.

De stenar som slängdes där under 1500-1900-talet används för att tillverka pigment och färg i dag.

1861 kom Viktor Mauritz Lindström till Falun. Han arbetade som snickare och när han renoverade i ett bostadshus på gruvområdet lämnade han ett brev bakom en lucka. Det han inte visste då var, att i framtiden skulle det huset vara kontor för ett företag som inte bara ser sig som färgtillverkare utan också kulturarvsbärare. Brevet hittades 1954 vid en renovering av huset som i dag är Falu Rödfärgs kontor på gruvområdet i Dalarnas residensstad.
– Det här jobbet är speciellt. Allt har en historia, säger Johan Molin som är vd för världens äldsta aktiebolag. Bolaget som äger Falu rödfärg är Stora Kopparbergs Bergslags AB som grundades 1288.

Det är jubileumsår, färgen har tillverkats i 250 år, i obruten följd och genom världskrig. Från början lastades pigmentet i säckar och färgen kokades hemma på gårdarna. Under industrialismen ökade efterfrågan på det bekväma med färdig färg. Från 1930-talet har pigmentet från Falu gruva levererats till olika kokerier runt om i Sverige.
Det tog 249 år men ifjol togs tillverkningen hem till Falun. Pigmentet bränns och färgen kokas i lokaler bredvid varphögarna som utgör råvaran till färgen.
– När färgen kokades på olika ställen varierade kvaliteten alldeles för mycket. Marknadsföringen blev också lidande. Grossisterna pressade priset och premiumvärdet tappades bort, säger Johan Molin.
– Nu har vi en enda kvalitetssäkrad produkt och vi vet exakt vad vi säljer. Priset har stigit och för oss är det viktigt att förklara skillnaden.
Enligt Johan Molin tappade företaget en miljon liter i försäljning men är nu lönsamma liksom återförsäljarna. Och konsumenterna är nöjda.
– Vår affärsidé är att vårda, bevara och utveckla ett svenskt kulturarv.

Andra företag kan sälja rödfärg men aldrig Falu Rödfärg med husgaveln som kännetecken. Slamfärg görs även på andra håll. Varje gruva är unik med sin mineralsammansättning.
– Det är bara vi som får använda pigment från Falu Gruva. Men receptet är ingen hemlighet, det finns på vår hemsida, säger Johan Molin.
Det anrika bolagets vd lyfter fram den äkta lystern och uv-stabiliteten som fördelar med färgen från Falun. I femton års tid har det kokats färg på gruvområdet men i år har takten trappats upp med 300 procent.
– De gör ett otroligt jobb ute i produktionen och för första gången har vi skiftgång i stort sett året om, säger Johan Molin.

Han framhåller yrkeskunskapen som inte går att lära i skolan. Bränningen är ett hantverk med fingertoppskänsla. Det krävs rätt temperatur för att få rätt kulör på pigmentet. Förhållandena är inte alltid lika. Prover tas varje timme och det är ögat som får vara måttstock.
– Det är 250 år av tyst kunskap som förs från de äldre till de yngre.

Även om Johan Molin håller på traditionen så anser han också att man måste våga utveckla sig. I dag används hjullastare istället för häst och vagn, ektrumman som var i drift i 100 år användes till för cirka 15 år sedan. Företaget har i år installerat en toppmodern tappanläggning. Den traditionella slamfärgen finns i kulörerna röd, ljusröd, grå och svart. I alla tider har den varit vattenbaserad och består av 20 naturliga mineraler.

Åke Eriksson kör hjullastaren som hämtar råvaran och tippar den i inlastningsfickorna. När materialet har tvättats och siktats för att ta vara på det som ska bli pigment så skickas resterna ut. Varpen går att återanvända efter cirka 20 år. Åke Eriksson är den som vet skillnaden på högarna och vilken det är dags att ta av.
– På senare tid har högarna också märkts med gps, berättar Åke Eriksson.

Varpen går inte att återanvända hur många gånger som helst. 80-90 år räcker det som ligger ovan mark. Eftersom Falu Gruva är ett världsarv kommer Unesco knappast att godkänna någon ny brytning. Hoppet står till prospekteringar i närområdet.
Den tvättade varpen hamnar i slambassänger varefter slammet torkas och bränns.

Anders Wredelius är operatör på alla områden inom färgfabriken. Han har varit anställd sedan 1997 och lärt sig jobbet av de som jobbat ännu längre.
– Hur saker reagerar när man bränner går inte att berätta. Man måste se, säger Anders Wredelius.
Efter bränning så mals pigmentet som sedan lagras eller kokas direkt. Från april till oktober är tiden för slamning. Efter älgjakten görs underhållsarbete. Från november till februari bränns pigmentet och december till augusti kokas färgen.
– Det är viktigt att förstå vad jag ska måla med. Seriösa målare och återförsäljare kan förklara vad kunden får och vad kvaliteten står för. Man är alltid välkommen hit att besöka oss, säger Johan Molin.

Helena Forsberg
helena.forsberg@mittmedia.se