Tågstrejken är avblåst.

Både Seko och Almega sa under onsdagskvällen ja till medlarnas bud.
Under eftermiddagen vid 16.00 kom medlarna med ett bud, som parterna hade tre timmar på sig att fundera över. Seko sa ja till budet, men för arbetsgivarna var det ett svårare beslut. Först vid 21-tiden kom ett ja från Almega.

 

– Detta är en historisk seger för svensk fackföreningsrörelse. Vi är övertygade om att detta är början på en utveckling för fler trygga jobb i Sverige, säger Sekos förbundsordförande, Janne Rudén.

Enligt Almega innehåller budet inga begränsningar av användandet av tim- och visstidsanställda. Däremot innehåller budeten kraftig höjning av de timanställdas löner.
– Det blev ett avtal med höga löneökningar för de timanställda men det betalas genom att de fastanställda avstår delar av sin löneökning, säger Almegas förhandlingschef Beata Hammarskiöld i ett pressmeddelande.

Enligt Seko är lösningen att det blir dyrare att anställa en timanställd än en tillsvidareanställd
– Uppgörelsen innebär ett genombrott när det gäller att stoppa missbruket av deltider och timanställningar på den svenska arbetsmarknaden, säger Sekos avtalssekreterare Valle Karlsson.

I och med att båda parterna sagt ja till budet, avblåses strejkerna och alla varsel dras in både från Seko och de varslade sympatiåtgärderna från de andra LO-förbunden.

Per Eklund

 

Avtalsuppgörelsen i korthet:

• Alla timanställdas löner på hela avtalsområdet höjs från ingångslön till genomsnittlig lön för respektive yrkesgrupp.
• Grundanställningsformen på avtalsområdet ska vara tillsvidareanställning på heltid.
• Avtalsuppgörelsen för Veolia/Öresundståg i korthet:
• Deltidsanställningarna begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar.
• Timanställningarna begränsas till 5 procent av antalet produktionstimmar.
• Seko och Veolia ska ta fram gemensamma verktyg för att uppnå högsta möjliga effektivitet i scheman.

(Från Sekos hemsida www.seko.se)