Samlar på uppfinnarjockar

Enkla men oftast smarta hjälpmedel. Inte sällan framtagna av målare eller folk i branschen.
– Det är ju mer av en service, att visa att vi bryr oss. Vi kan inte leva på just de här prylarna, men… det skiter vi faktiskt i, ha-ha.
Det säger Fredrik Tålhagen, marknadsansvarig på Leif Arvidsson AB i Mullsjö. Företaget är specialiserade på försäljning av i princip allt inom fönsterrenovering inkluderat tätning, fogning och ventilation såväl som verktyg för att göra jobbet. Man har också utbildningar inom fönsterrenovering och det är de här bitarna företaget lever på.
Men inte sällan är det målare med på kurserna. Den kopplingen har Fredrik Tålhagen och kollegan och produktutvecklaren Bo Jungergård i spetsen spunnit vidare på och parallellt har man satsat på att leta fram och utveckla hjälpmedel för branschen, och då inte minst för målare. Smarta prylar med ett ergonomiskt tänk i botten är grundidén.
– Det här är ju både kul och viktigt tycker vi. Och genom att samla de här produkterna på ett ställe tycker vi att vi fyller ett hål på marknaden, säger Fredrik Tålhagen.
Området är brett trots en smal nisch; I verkstaden tittar vi på fasadhållare till speed- och spotheater för att underlätta det tunga jobbet vid färgborttagning, fjädrande stämp för snabbmonterade skärmväggar, anpassade verktygslådor och ställningar för slipgiraffer. I andra änden av verkstaden står ett fönsterskyddsräcke som monteras inifrån, ergonomiska arbetsbord och fönsterlyftar för att avlasta vid tunga lyft.
En del produkter är egenutvecklade, medan man är återförsäljare för andra produkter ofta framtagna av oppfinnarjockar och hantverkare som började med att klura hemma i garaget. Ofta för att man funnit en brist i sitt dagliga jobb.
– Ofta får vi reaktionen tillbaka att det blir en aha-upplevelse för kunden när något nytt prövas, säger Bo Jungergård.
Fredrik Tålhagen lusläser tekniktidningar för att hitta nya prylar.
– Sen är det ofta kunder som hör av sig, har du sett den här? och då försöker vi kolla upp det.
Alla prylar kanske inte uppskattas av alla, ofta är ju verktyg en smaksak upp till hantverkaren själv. Ändå är det lite förvånande att marknaden för specialhjälpmedel inom målarbranschen är så liten, för det är den. Någon ekonomisk succé är det inte.
– Vi har ju hållit på så länge så vi är inte förvånade faktiskt, vi vet ju hur det är. Men det är synd om det finns hjälpmedel för branschen som målarna inte använder. Det tycker jag inte bara som marknadschef för företaget.
– En målare ska ju hålla i 40 år. Då är det väl billigt med några tusenlappar för hjälpmedel som kan göra det möjligt.
Hur har du det själv, har du och får du de skydds- och hjälpmedel du behöver?
Jan-Erik Johansson