Innan en ny eller förändrad pensel eller annat målarverktyg ska ut på marknaden har Dan-Henrik och testkollegorna fått granska, och framför allt, använda produkten och sedan ge ett ingående omdöme.

– De ringer eller skickar ut grejer till mig och så får jag testa så som jag tror att den ska användas, helt förutsättningslöst. Inget är föreskrivet hur jag ska tänka om den eller hur de tror att jag ska tänka och använda den, säger Dan-Henrik Thunberg.

Tre veckor brukar han få på sig. Med verktyget följer två A4-papper med frågor som varierar beroende på vad det är för produkt.

– Ja, det är olika för varje pryl. Är det grejor som är ergonomiskt gjorda så är det ju frågor mer inriktade på det; Vinklar och hur man håller, tjocklek och sånt.

– Oftast är det redan bra grejer men där lite smådetaljer har ändrats på.
Dag-Henrik Thunberg har varit målare i 26 år så han kan sin sak. Testmålare har han varit 8-10 år och kommit med många synpunkter.

Det hjälper ju inte att stå och gnälla när du sätter upp dåliga tapeter, då står du ju snart där med lika dåliga igen. Säg till grossisten, det tjänar vi alla på.

Dan-Henrik Thunberg, målare och produkttestare

– Det känns som att de lyssnar tycker jag. Jag vet ju aldrig vad de andra i panelen svarar och är det bara en som har problem med något så kanske den fått ett måndagsexemplar. Men ofta så fyller man i protokollet och så tar det en månad och så kommer en ny prototyp av samma pensel med en ändring gjord, säger han.

Ofta blir det i flera omgångar innan resultatet blivit godkänt. Det kan bli tyst ett år ungefär och sedan hänger den på hyllan hos grossisten.

– Det känns ju lite kul förstås, men viktigast är ju att det fullföljts och blivit en bättre produkt.

Det utgår ingen ersättning för själva provandet, men är det inga sekretessbelagda företagshemligheter så brukar han få behålla grejorna.

Dan-Henrik Thunberg

Det har passerat många nya penslar och verktyg under Dan-Henrik Thunbergs arbetsdagar de senaste tio åren. Han är testmålare åt en av Skandinaviens största tillverkare och får ge åsikter från ett yrkesproffs perspektiv innan nya prylar lanseras. – Vi måste ha grejor som funkar att måla med hela dagen.

Olika skaft på ett golv

Det vita skaftet av plast och aluminium med skruvlåsning till förlängningen blev efter några rundor bland testmålarna ersatt av det svarta gjort av lättare kolfibermaterial och ett snäpplås som inte börjar glappa och går snabbare att justera.

– Och det är ju ingen press från dem utan vi säger vad vi tycker och tänker. Så vill de ju ha det också, annars är det ju ingen vits. Vi köper ju våra verktyg själva…

Även om det i bland känns som att det senaste spännande som hände i målarbranschen var när rullen kom så är det faktiskt inte så, menar Dag-Henrik.

– Det har ju faktiskt hänt mycket under de här dryga 20 åren jag hållit på, framför allt på ergonomisidan. Skaften är lättare, det tänket är ju självklart nu, det var det inte förr. Och med en skrapa rev du upp fingrar och knogar mot väggen för 20 år sedan, det gör du inte i dag.

Och Dag-Henrik Thunberg tycker att man som målare ska framföra åsikter om man har några till leverantörerna.

Är det något som visar galet eller inte motsvarar våra förväntningar så går det tillbaks.

Åke Lundin, produktutvecklare på Anza

– Det hjälper ju inte att stå och gnälla när du sätter upp dåliga tapeter, då står du ju snart där med lika dåliga igen. Säg till grossisten, det tjänar vi alla på, säger Dag-Henrik Thunberg.

Åke Lundin är produktutvecklare på Anza.

– Vi har spritt ut vår testpanel över delar av landet så att de inte ska kunna prata ihop sig. Att de är ärliga är det vi har mest nytta av, säger han.

Det är givetvis både tjejer och killar i panelen och med olika arbetsplatser eller inriktning på sitt måleri.

Både befintliga produkter och ganska hemliga prototyper testas och de går ut till panelen efter att utvecklingsavdelningen börjat känna sig nöjda.

– Sedan går vi igenom testprotokollen och presenterar det för vårt marknadsfolk. Är det något som visar galet eller inte motsvarar våra förväntningar så går det tillbaks.

– Det kostar, men det är det värt tycker vi, säger Åke Lundin.

Åke Lundin
Åke Lundin, produktutvecklare på Anza