• Stefan Lust IT-Ansvarig Målerifakta Foto:

Efter ett drygt år på nätet är det fortfarande få som använder Målerifaktas nya digitala tjänst för beställning av mätuppdrag.
– Vi kan se att det skiljer enormt mellan de olika distrikten, säger Stefan Lust, IT-ansvarig Målerifakta.

Totalt i landet är det ett snitt på 13,7 procent av mätningarna som beställs via den nya tjänsten. I vissa distrikt kommer inga mätuppdrag in den vägen medan exempelvis Umeå får 63 procent av sina beställningar via nätet.
– I och med att några distrikt ligger så pass högt så hade vi önskat att snittet varit högre, hade nog hoppats på en 50 procent nu. I dag bedömer jag att åtta av tio beställningar görs av målarna själva, säger Stefan Lust.
18 procent av företagen har avsagt sig pappersutskrifter på resultatet och får det hela via mail vilket dock innebär att man är på väg in i användandet spår Stefan Lust.
– Det önskar vi i alla fall, för det är en tidsparande och smidig hantering där alla inblandade får järnkoll.
– Jag tror att det handlar om att det är svårt att ändra ett arbetssätt man är van och bekväm med, och det gäller nog för båda sidor, målare och mätare. Allt nytt kan ju vara lite besvärligt i början.
Målerifakta fortsätter att via sina informatörer lansera tjänsten där målaren eller arbetsledaren gör en digital beställning av mätningen och kan efterhand bifoga/ fylla i ÄTA-blanketten (Ändring, Tillägg, Avdrag), arbetsbeskrivning och tidlista. Resultatet går sedan ut till alla berörda parter via SMS eller mail. I tjänsten finns en arkivfunktion för att titta och jämföra med gamla jobb och alla inblandade kan logga in och se hur jobbet ser ut.

Jan-Erik Johansson