• Kristoffer Broman trivs med jobbet och har tipsat vänner om utbildningen. Foto: Tomas Nyberg

  • Alexander Seger började som praktikant under skoltiden och blev därefter anställd. Foto: Tomas Nyberg

  • Anders Jansson på Karlstad plåt & lack berättar om hård konkurrens om de få lackelever som utbildas. Foto: Tomas Nyberg

Lackverkstäderna runt om i landet har ett stort rekryteringsbehov samtidigt fortsätter antalet elever på fordons- och transportprogrammet att sjunka.
– Hos oss är en generation på väg mot pension, de blir inte enkelt att ersätta dem, säger Anders Jansson, VD på Karlstad plåt & lack.

Motorbranschens yrkesnämnder tar årligen fram rapporten Tempen på motorbranschen. Den har i flera år visat ett ökat behov av personal inom de olika yrkesgrupperna samtidigt som statistik från Skolverket visar att antalet elever som studerar på gymnasieskolans fordons- och transportprogram har minskat med cirka 15 procent på nationell nivå sedan 2012.

Fordonslackerare är en av yrkesgrupperna och verkstäderna har ett uppskattat behov att rekrytera 246 lackerare de närmaste tre åren. I Värmland finns ett uppskattat behov att anställa 19 fordonslackerare under de kommande tre åren.
– Nu är det bara fem sökande till lackskolan på Nobelgymnasiet och det pratas om att lägga ner. Närmaste utbildning blir då i Falun eller Örebro, säger en bekymrad Anders Jansson.
– Det måste ut mer information i skolorna om vilka utvecklingsmöjligheter som finns inom yrket.

Håkan Sjödin som är Målareförbundets ombudsman i Karlstad berättar att han ser i lönestatistiken att lackerarna i Karlstad ligger högre än lönen enligt kollektivavtalet och Anders Jansson instämmer.
– Det är konkurrens om personalen.
Karlstad plåt & lack tar emot elever från Nobelgymnasiet för arbetsplatspraktik och Anders Jansson berättar att det är roligt att följa deras utveckling. En av praktikanterna var Alexander Seger som sedan fyra år är anställd.
– Han är klockren. Kom snabbt in i gänget och nu gör han alla arbetsmoment, säger Anders Jansson som inom kort kommer att ta emot en ny praktikant.

Vi träffar Alexander Seger i lackboxen där han trivs bäst.
– Det är roligast att måla, om det inte är stressigt.
När han gick fordonsprogrammet tyckte han lackering var roligast och valde den inriktningen. Han gjorde sin praktik på Karlstad plåt & lack och fick även timanställning innan han var färdigutbildad och blev tillsvidare anställd. De är fyra lackerare som byts av med arbetsuppgifterna. Arbetsgivaren ser fördelar med att alla kan ersätta varandra om någon blir sjuk eller har semester.
Alexander Seger berättar att det blir en del övertid men sällan beordrat och om man inte har möjlighet finns det någon annan som kan jobba över.

En annan som också gillar att måla är Kristoffer Broman som den här dagen står i plasten. Hans bilintresse fick honom att gå vuxenutbildning och bli lackerare.
– Jag tycker om friheten att kunna planera arbetet själv under dagarna och jag gillar form och färg.
Arbetstiderna 6:30 – 16 och sluta klockan 13 på fredagar är också en fördel. Han har tipsat några vänner om lackskolan och som han vet ska minst en söka.
Det märks att vi är i raggarlänet Värmland. Anders Hagelin håller på med en Amazon och i tältet står en P1800. Verkstaden har mestadels försäkringsjobb men också en del privatjobb i form av amerikanare och andra nostalgifordon.

Motorbranschens yrkesnämnder satsar stort på att få ut information i media om det stora rekryteringsbehovet och möjligheten till trygg och säker anställning med bra lön och goda villkor. Elever från fordons- och transportprogrammet har högst etableringsgrad på arbetsmarknaden bland alla gymnasieprogrammen enligt Skolverket. Motorbranschens yrkesnämnder är också medvetna om behovet att sprida kunskap om den tekniska utvecklingen och den förbättrade arbetsmiljön inom branschen. Antalet kvinnliga lackerare ökar, 17 procent av lackeleverna är tjejer, och de behövs.

Helena Forsberg
helena.forsberg@daladem.se