• Bilden föreställer en gammal rosa Game Boy Color. I skärmen är ett foto på tidningens webbredaktör Chris Smedbakken inklippt.

    Foto och montage: Toms Nyberg

I höstas fick jag höra talas om ett nytt projekt som var på gång. Ett riktigt viktigt och häftigt projekt, som inte kom en dag för tidigt. När jag hörde av mig hade jag dessutom turen att få hoppa med på tåget. Projektet heter MindYourOwnGaming.se.

Det handlade om grundandet av en sajt som recenserar tv- och datorspel. Det i sig är ju förstås inget ovanligt – det finns många sådana sajter både i Sverige och utomlands. Det speciella med just denna sida är dock att alla skribenterna är antingen kvinnor eller icke-binära (alltså personer som varken identifierar sig som män eller kvinnor).

LÄS ÄVEN: Jenny Störvold: ”Det ska inte ta en tjej fyra år att slå sig in”

Precis som resten av samhället präglas tv- och datorspelsvärlden nämligen av sexism och strukturer som främjar dem som uppfattas som män. Man kan se prov på detta i allt från hur spelen generellt är designade, med sexualiserade kvinnokaraktärer och manliga hjältar, till hur illa kvinnor ofta behandlas av medspelare när de spelar online.

Problemet återspeglar sig även i de medier som skriver om spelhobbyn. Det finns förstås många kvinnor och icke-binära som skriver om spel, men för det allra mesta när man surfar in på en spelsajt är majoriteten av skribenterna män. Ofta hör man ursäkter som att det är svårt att hitta tjejer som vill skriva, men i och med uppstarten av spelsajten Mind Your Own Gaming i januari har vi bevisat att detta inte riktigt stämmer.

I nuläget är vi cirka 30 kvinnliga och icke-binära skribenter på sidan, som skriver om allt från e-sport till bordsrollspel. Jag själv skriver krönikor, nyhetstexter och är en av värdarna för podden MyoPodcast.

Det har varken varit svårt eller tidskrävande att fylla skribentkvoten – det handlar bara om att ge dessa grupper utrymme, och inte enbart utgå från att de inte är intresserade.

LÄS ÄVEN: Förbundsöverskridande samarbete för en mer jämställd bransch

För mig är projektet oerhört viktigt på flera olika sätt. Dels handlar det om att slå hål på myten om att det bara är killar och män som kan och får gilla, spela och skriva om tv-spel. Men det handlar även om att skapa och lyfta fram gamer-förebilder för unga tjejer och icke-binära, och visa att de har lika stor rätt till hobbyn som killarna.

I förlängningen tror jag att båda dessa saker kan få spelutvecklare och tidningsredaktörer att vakna upp och inse att deras potentiella målgrupp är långt ifrån så homogen som de vill göra gällande. I det långa loppet kommer det förhoppningsvis även att sudda ut de sexistiska attityder som i mångt och mycket fortfarande lever kvar bland spelarna själva.

LÄS ÄVEN: Josefine Krantz: ”Kvinnodagen är inte en dag att fira”

Jag är medveten om att detta bara är ett första steg, men det är ett steg som måste tas om vi ska komma någon vart. Förhoppningen är att fler ska inspireras och följa efter – inte bara inom spelhobbyn utan på alla möjliga olika arenor.

Och att folk, när man pratar om Mind Your Own Gaming om ett par generationer, förbluffat ska undra varför ett sådant projekt ens behövdes.

Chris Smedbakken