Joakim Adolfsson färglägger sin skiss och motivet växer fram bit för bit. – Jag använder vanliga billackeringsfärger när jag gör motivlackeringar, säger han.

  • Foto: Siv Öberg

  • Joakim Adolfsson färglägger sin skiss och motivet växer fram bit för bit. – Jag använder vanliga billackeringsfärger när jag gör motivlackeringar, säger han. Foto: Siv Öberg

  • Burim Doko från Makedonien har arbetat på Kalmar Billackering i elva år. Han utför mest förarbeten till lackeringen. Foto: Siv Öberg

  • Burim Doko grundar med isocyanatfri UV FYLLER, som sedan torkas med ljus från en UV-lampa. Foto: Siv Öberg

  • En del detaljer från lastbilen har skruvats loss för att lackeras separat. Foto: Siv Öberg

  • Det finns många olika sorters färg att välja mellan när man ska arbeta med airbrush. Foto: Siv Öberg

  • Joakim Adolfsson rengör munstycket ordentligt innan han byter färg. Foto: Siv Öberg

  • När det är varmt väder ute påverkas temperaturen i boxen. Luftgenomströmningen är stor och svår att kyla ner. Foto: Siv Öberg

  • Kornigheten i färgpigmenten varierar mellan olika typer av färg. – Man får prova sig fram för att se vilken färg som passar bäst, säger Joakim Adolfsson. Foto: Siv Öberg

  • Foto: Siv Öberg

  • Alla lokaler är nyrenoverade och fräscha. Det är positiv arbetsmiljö för de anställda. Foto: Siv Öberg

  • Nöjda lackerare i nya lokaler. Från vänster Jonas Svallvåg, Simon Andersson, Burim Doko, Linus Håkansson, Andreas Jonsson och Joakim Adolfsson. Foto: Siv Öberg

  • Varför arbetar inte branschen och Målareförbundet för att det ska bli fler utbildningsplatser? Idag är det brist på lackerare, säger Joakim Adolfsson. Foto: Siv Öberg

  • Foto: Siv Öberg

  • Att lackera motiv kräver full koncentration.– Men skulle det bli fel kan jag naturligtvis måla över och göra om, säger Joakim Adolfsson. Foto: Siv Öberg

  • Foto: Siv Öberg

  • Foto: Siv Öberg

  • Foto: Siv Öberg

  • Foto: Siv Öberg

  • Delägaren Jonas Svallvåg arbetar själv ute i produktionen. Foto: Siv Öberg

  • Skissen är klar och Joakim Adolfsson nöjd. Nu är det dags att få färgerna på plats. Foto: Siv Öberg

  • Foto: Siv Öberg

  • Det var en tillfällighet att Linus Håkansson började arbeta i en lackeringsverkstad. Det har han aldrig ångrat. Foto: Siv Öberg

  • – Det finns inte många nybyggda sprutboxar för lastbilar i Sverige. På många håll använder man gamla tvätthallar när man ska lackera lastbilar, säger Joakim Adolfsson. Foto: Siv Öberg

  • Lastbilen är maskerad för att skydda den när detaljerna ska lackeras i boxen. Foto: Siv Öberg

  • Foto: Siv Öberg

  • Foto: Siv Öberg

  • – Att arbeta som motivlackerare kräver att man kan komma överens med kunderna om ett motiv som passar fordonet. Men ibland måste man avråda dem av etiska skäl, säger Joakim Adolfsson. Foto: Siv Öberg

  • – Vi kunde utöka lokalerna eftersom det fanns en gammal fabrikslokal i närheten som vi kunde bygga om, säger Jonas Svallvåg. Foto: Siv Öberg

  • Foto: Siv Öberg

  • motivlackering

    – Eftersom jag inte motivlackerar mer än en gång i månaden fungerar det bra att arbeta från stege, säger Joakim Adolfsson. Foto: Siv Öberg

Kalmar Billackerings nya lokaler stod färdiga i oktober 2017. Med en ny sprutbox även för lastbilar, har de fått bättre kapacitet och större möjligheter att ta emot fler kunder. Husbilsägare och åkerier har blivit nya kundgrupper.

Karl-Gustav Klase ler mot kameran medan han rabatter invid ett bildäck i verkstaden

Lackbranschen

Tuffa tider med permitteringar – men på Pierres billackering kom positiva besked

Reportage

Joakim Adolfsson arbetar med fordonslackering och motivlackering. Han har precis skissat färdigt ett motiv på hytten till en lastbil – en seriefigur som står och metar med en bössa som metspö.

Intresset för motivlackering på lastbilar tog fart i början av 2000-talet. Det har blivit en trend som håller i sig. Kalmar Billackering får cirka ett uppdrag i månaden, men de tar även emot beställningar från åkerier som vill ha dekormålning av sina bilar med linjer i olika färger.

– Varje åkeri vill ha sin egen design på hytten till bilarna. De är beredda att lägga ner rätt mycket på utseendet. Och när bilarna säljs vidare till något annat åkeri behöver de lackeras om. Det ger gott om jobb, förklarar Joakim Adolfsson under tiden han gör i ordning sina airbrushverktyg.

Kunderna efterfrågar oftast naturmotiv med djur, menar han. En del är intresserade av seriefigurer. Han motivlackerar även motorcyklar.

– Ibland vill de att jag ska göra en skiss på papper först, men när jag frågar om de är beredda att betala mej för att bara göra ett förslag, brukar de ändra sig. Då är det bättre att hitta något på nätet som vi kan använda, berättar han.

En lackerare som arbetar i skyddskläder, med loggan för Avtal 2020 samt MAF:s och Målarnas loggor monterat över

Lackbranschen

Maktkamp om lackavtalet – här parternas avtalskrav

Avtal 2020

Ibland kanske inte motivet går att använda rakt av på lastbilshytten, utan måste ändras en del för att passa in.

Att skissa och måla ett motiv tar ungefär en dag. När bilden är färdig, lägger han på en yta med klarlack. Sedan ett tiotal år tillbaka använder han vattenbaserade färger. De ryker inte så mycket och är naturligtvis bättre ur arbetsmiljösynpunkt, men däremot lite svårare att hantera, menar Joakim Adolfsson.

– Man behöver rengöra munstycket oftare eftersom färgen har lätt för att fastna, säger han.

Dekormålning är minst lika krävande och tar lika mycket tid som motivlackering, menar Joakim. I synnerhet om man ska lacka om äldre bilar. Det kan vara svårt att få bort gamla linjer eller text så det inte syns igenom den nya lacken. Då får han lägga ner mycket arbete på att slipa.

Den nya lackeringsboxen är datastyrd och har bra luftcirkulation. När filtren börjar sätta igen och behöver bytas ger datatekniken besked. Men när det är varmt ute påverkas klimatet i boxen, eftersom det är svårt att kyla ner så stora luftmängder med AC.

Temperaturen i boxen är bäst när den ligger runt 20-22 grader. Men i år har det varit extra besvärligt med den tidiga och ihållande sommarvärmen. Idag ligger temperaturen på 26 i boxen. Det är bara att acceptera.

Bilar i en verkstad

Lackbranschen

Sjukdom och brist på delar bakom permitteringar

Nyheter

– När det är varmt brukar jag börja arbeta lite tidigare på morgonen. Det är viktigt att anpassa arbetet efter temperaturen och använda långsammare härdare, säger Joakim Adolfsson.

Han började med att gå fordonslinjen och fortsatte senare med lackeringsutbildning. Men motivlackering har han lärt sig på egen hand.

– För att bli motivlackerare behöver man vara intresserad av att rita och måla. Det är bra att ha gått fordonslinjen när man ska arbeta med lastbilar. Då måste man kunna skruva isär olika bildelar när de ska lackeras, förklarar han.

Joakim Adolfsson har arbetat som fordonslackerare och utfört motivlackeringar sedan 1994. Han började på Kalmar Billackering 2016.

– Det behövs fler lackerare, men utbildningsplatserna är för få, framhåller han.

– Jag tycker branschen tillsammans med Målareförbundet borde jobba för att det blir fler utbildningsplatser. Jag gick min utbildning till lackerare i Oskarshamn, men linjen lades ner eftersom den var för dyr. Visst är det dyrt med utbildning, men hur ska vi annars bli fler lackerare, frågar han sig.

Tomas Svensson står bland sin utrustning

På arbetsplatsen

Tomas målar i ökända området: ”De är inte farliga”

Reportage

Han får medhåll av Kalmar billackerings delägare Jonas Svallvåg.

– Vi tar emot elever från gymnasieskolan varje år, men många av dem passar inte för yrket. Det borde finnas fler ”prova-på”-kurser på gymnasiet så att eleverna gör rätt yrkesval, säger han.

Sedan investeringarna har Kalmar Billackering fått en betydligt större yta och även en bättre planlösning, menar Jonas Svallvåg. Nu tar de emot 50 personbilar i veckan och cirka 20 lastbilar per år. Lastbilsboxen kan även användas till skåpbilar och husbilar där man kan lackera ett par åt gången. Företaget har avtal med Liljas bil (Volvo) och Smålands Motor.

En av de yngre i verkstaden är Linus Håkansson. Han gick fordonsteknisk utbildning och började köra hjullastare efter skoltiden. Men en tid senare bestämde han sig för att bli billackerare istället.

– Jag har jobbat som lackerare i tre år. Förra året fick jag anställning på Kalmar Billackering. Jag trivs jättebra här. Många ungdomar är motorintresserade så jag tycker det är lite konstigt att inte fler vill arbeta som lackerare, säger han.

Mats Forslund

På arbetsplatsen

”När jag började var det död­skallar på burk­arna”

Reportage

Linus bestämde sig för att gå med i Målareförbundet när han flyttade hemifrån.

– Jag tycker facket har en bra hem- och fritidsförsäkring, säger han.

Burim Doko har varit anställd på Kalmar Billackering i elva år. Han arbetar med att slipa och är också medlem i facket.

– Det känns bra att vara med. De hjälper till om man skulle råka ut för en arbetsskada eller om man blir arbetslös. Jag tycker inte medlemsavgiften på 450 kronor i månaden är så mycket. Det är faktiskt rätt billigt, säger han.

Burim Doko uppskattar de nya lokalerna med större utrymme, bättre belysning och ventilation.

– Det är stor skillnad. Man känner sig inte så trött efter jobbet längre, säger han.