• Bild: Pixabay

Anmälningarna mot hantverkare och företag som genomfört reparationer och renoveringar i folks hem ökar. Detta betyder dock inte nödvändigtvis att branschen blivit sämre, skriver Byggnadsarbetaren.

2122 stycken. Så många är de ärenden gällande jobb utförda i hemmet som inkom till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) förra året.

De senaste fem åren har anmälningarna ökat med 67 procent, och gäller särskilt ofta badrum, kök, golv eller värmepumpar.

LÄS ÄVEN: Byggfel kostar miljarder varje år – nu tar myndigheten krafttag

ARN:s chef Marcus Isgren menar dock att det inte behöver betyda att branschen blivit sämre.

– Företag som hamnar i en tvist är sedan några år tillbaka skyldiga att informera konsumenten om möjligheten att gå till ARN för att lösa tvisten. Det har definitivt bidragit till att vi fått in fler anmälningar generellt, säger han till Byggnadsarbetaren.

Ofta handlar anmälningarna om att arbeten blivit dyrare än vad man först väntat sig.

– Ett tips är att aldrig bara ha muntliga avtal. Få skriftligt på vad ni kommit överens om. Det är viktigt för både konsumenten och företaget, säger Marcus Isgren.

Chris Smedbakken
chris.smedbakken@lomediehus.se