• Bild av bottomlayercz0 från Pixabay

Färgtillverkaren Teknos Sverige vill bidra till att fotbollssverige kan växa och utvecklas på lokal nivå. Under året arrangeras aktiviteter i samband med blågula landskamper och klubbarna ute i landet får möjlighet att tävla om färg till klubbstugan.

Genom sitt sponsorskap med Svenska Fotbollförbundet kommer Teknos Sverige att utse ”Matchens färgstarkaste spelare” under herrarnas EM-kval och damernas fotbollsfest i Frankrike. Först ut blir matchen Sverige-Malta på Friends Arena den 7 juni. Omröstningen om vem det blir kommer att ske via sociala medier.
Vinnaren av utmärkelsen ”färgstarkaste spelaren” får därefter skänka ett bidrag på 2500 kronor till valfri, lokal fotbollsklubb.
De klubbar som har fått pris blir automatiskt nominerade till ”Guldpenseln”. Alla fotbollsklubbar i hela Sverige kan dessutom nominera sig själva. Anmälan sker via en kampanjsida på Teknos Sveriges webbplats. Därefter koras fyra vinnande klubbar runt om i Sverige.
Teknos pris ”Guldpenseln” innebär att klubben får färg värd 7500 kronor.
Inte att blanda ihop med stipendiet Guldpenseln som Alcro och Svenska Målareförbundet instiftat och sedan flera år tillbaks delas ut till elever som visat goda studieprestationer, stort yrkesintresse och gott kamratskap vid gymnasieskolornas målarutbildning.