E-teknik på jobbet – vad tycker målarna?
Tid- och lönerapportering via telefon och dator används på bred front inom målarskrået. Likaså ID-06 och liknande system.
Men övriga tjänster och hjälpmedel verkar inte ha slagit igenom lika mycket ännu. Eller?
Vi frågar tre målare om de tror sig ha nytta av teknikens frammarsch.

Bilden har inget samband med texten
Använder du e-tjänster eller e-teknik i jobbet?

– Nej. Jag ringer in och beställer om det är mycket, annars så åker jag förbi och hämtar. Jag kände inte ens till de här tjänsterna (Jag förklarade Nordsjö Pro Shop som exempel) så jag kan väl inte säga att de lyckats förmedla budskapet riktigt.
– Sedan finns en viktig social bit att åka in och kanske fika samtidigt med hämtning, träffa kollegor, den är synd att missa och nog så viktig. Men visst lär det digitala komma mer framöver, allt går ju däråt hela tiden.

– Nej, aldrig. Jag ringer in och hämtar sedan i butik. Men jag kan mycket väl tänka mig att det blir andra rutiner i framtiden. Nya hjälpmedel kan vara bra.

– Inte på det jobbet vi är nu. Men på förra testade jag en färgscanner och så har jag ID-06 i telefonen. Jag brukar ringa men det kan lätt bli fel när man beställer muntligt. Det kan nog bli bra med appar och beställning över nätet, mer rätt.