Jan-Crister Riggo gjorde ett försök att köra miljövänligt med en biogasbil för ett antal år sedan.

Peter Larsson, skyddsombud på LKB Måleri, med företagets elbil.

Skåpbilarnas el räcker inte lika långt

Nyheter

– Man vill ju göra vad man kan för miljön, men till slut gav jag upp. Nätet för att tanka byggdes aldrig ut ordentligt så det blev för krångligt.

Sedan dess har Jan-Crister Riggo avverkat två dieselbilar. Han kör mellan 2 500 och 3 000 mil per år i tjänsten och det tycktes inte finnas några andra bra alternativ.

– Men på senare tid har det snabbt hänt saker på elbilsmarknaden. Framför allt har räckvidden ökat väldigt mycket, säger han.

Och räckvidden är naturligtvis avgörande om man som ombudsman ska täcka Målareförbundets distrikt som sträcker sig över Västerbotten och Norrbotten.

Om jag åker söderut, mot Skellefteå och Umeå, så finns det snabbladdare längs vägen. Och då räcker med en korv med bröd för att kunna tanka fullt.

Jan-Crister Riggo, ombudsman Målarna avdelning 5

I juni i år bytte Jan-Crister Riggo till en Kia e­-Niro, en elbil som ska klara 45 mil på en laddning. 

En tänd varningslampa för avsaknad av bilbälte

Använder du bältet i hantverksbilen?

Nyheter

– Det har fungerat alldeles utmärkt. I dag ska jag köra 35 mil från Luleå till Kiruna och då har jag möjligheter att ladda på vägen, till exempel i Överkalix och Gällivare. Det är semisnabba laddare på 11 kilowatt i timmen och då kan jag äta lunch och trycka i lite ström i bilen så att jag kommer dit jag ska.

– Om jag åker söderut, mot Skellefteå och Umeå, så finns det snabbladdare längs vägen. Och då räcker med en korv med bröd för att kunna tanka fullt. På så sätt har arbetsmiljön blivit bättre – nu går det inte att sträckköra. Jag måste ta en paus ibland, säger han.

Jan-Crister Riggo menar att en tjänstebil som går på el också är en bra affär för arbetsgivaren, eftersom driften är billig.

– När jag laddar hemma så kostar det 65 öre per kilowatt, vilket innebär runt en och femtio per mil. Laddar jag utanför hemmet så kan det kosta upp mot en femma.

Nu har vi nollgradigt och jag kör med värmepaketet på, och då minskar räckvidden till runt 36 mil.

Jan-Crister Riggo, ombudsman Målarna avdelning 5

Men det återstår en utmaning för Jan-Crister Riggo och hans elbil: Vintern. När bilen ska värmas upp med el så minskar räckvidden.

– Nu har vi nollgradigt och jag kör med värmepaketet på, och då minskar räckvidden till runt 36 mil. Sen får vi se när det blir riktigt kallt, då minskar räckvidden ytterligare. Men det har jag tagit med i beräkningarna, jag ser alltid till att ha en laddstation inom 30 mil, säger han.

Jan-Olof Gustafsson, förbundskassör, säger att man i förbundet diskuterar en ny bilpolicy som kommer att dra mot mer hållbara drivmedel – och han menar att det är bra att man testar eldrivna bilar.

– Vi har en ombudsman i Stockholm som nu också ska gå över till elbil, och i Dalarna har en ombudsman kört hybridbil i drygt fyra år. Vi behöver hitta en bra väg in mot hållbar bilkörning nu när det har kommit elbilar i vettig prisklass, säger han.