I Sverige omkommer i snitt cirka 15 personer varje år i olyckor där skåpbilar är inblandade.

Enligt Trafikverkets studier omkommer hälften i skåpbilen och hälften utanför.

Vanligast i dödsolyckor är kollisioner med oskyddade trafikanter och mötesolyckor.

Med bakgrund av detta har Trafikverket i samarbetet Euro NCAP, det europeiska konsument- och utvärderingsprogrammet gjort omfattande tester gällande krocklindrande och krockundvikande system i de mest sålda skåpbilarna på den europeiska marknaden.

De system som finns oftast är oftast sämre än i moderna personbilar.

Rikard Fredriksson, Trafikverket

I testerna ingick test av auto-broms för oskyddade trafikanter och upphinnande, filhållningssystem, hastighetsassistans, förar-monitorering och bältespåminnare.

– Skåpbilar är både betydligt sämre utrustade med krockundvikande system än personbilar och de system som finns oftast är oftast sämre än i moderna personbilar, säger Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket i ett uttalande.

Testerna visade att skåpbilarna ofta saknade grundläggande krockskydd för framsätes-passageraren såsom krockkudde och bälteskraftbegränsare.

Därutöver är många modeller i och för sig förberedda för krockundvikande system, men detta erbjuds endast som tillval, och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta.

I testerna ingick:

Förarstödssystem: Krocklindrande och krockundvikande system som hjälper fordonsföraren under körning om man skulle vara ouppmärksam.

Exempel: Filhållning, auto-broms, farthållning och bältespåminnare.

Krockskyddssystem: Fysiskt skydd och system som griper in när olyckan inträffar.

Exempel: Bilbälten, krockkuddar, bältesspännare, bälteskraftbegränsare.

Enligt Trafikverket har skåpbilarnas passagerarsäkerhet bara delvis ökat i takt med framstegen inom fordonssäkerhet under det senaste decenniet. Ett exempel är att avancerade krockkuddar saknas i stor utsträckning. 

Av de 19 skåpbilsmodeller som undersökts är det bara sex som har två krockkuddar fram som standard och ingen som har sidokrockgardiner som standard. 

I synnerhet brukar passagerarskyddet förbises då det ofta saknas bältespåminnare, krockkuddar och bälteskraftbegränsare på passagerarsidan. 

Detta i motsats till de personbilar som Euro NCAP testat, där sådan utrustning är monterad som standard.

Testresultat (100 procent är högsta möjliga säkerhet):

Guld
– VW Transporter (65%)
– Ford Transit (63%)
– Mercedes-Benz Vito (61%)
Silver
– Ford Transit Custom (58%)
– Mercedes-Benz Sprinter (52%)
– Peugeot Expert (44%)
– Volkswagen Crafter (44%)
– Opel/Vauxhall Vivaro (42%)
Brons
– Citroën Jumpy (Dispatch) (37%)
– Toyota PROACE (35%)
– Peugeot Boxer (33%)
– Citroën Jumper (Relay) (32%)
– Iveco Daily (30%)
– FIAT Ducato (28%)
Rekommenderas inte
– Renault Master (16%)
– Nissan NV400 (12%)
– Renault Trafic (11%)
– Opel/Vauxhall Movano (8%)
– FIAT Talento (5%)
Rikard Fredriksson
Rikard Fredriksson, senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket.