Från tumstock till storbolag – Hultafors växer vidare
Svenska Hultafors, som började med den klassiska tumstocken, fortsätter att växa.
Verktygsjätten köper nu klädmärkena Fristads, Kansas och Leijona samt amerikanska varumärket CLC Workgear.
Hultafors som började med den klassiska tumstocken är i dag ett storbolag.
Under paraplyet Hultafors Group jobbar över 1000 anställda i dotterbolag som WIBE ladders, Dunderdon, Hellberg Safety och Snickers Workwear för att nämna några.
Nu flaggar företaget för att man skrivit på ett avtal för att förvärva ytterligare varumärken; Från Fristads Kansas Group köps svenska Fristads, danska Kansas och finska bolaget Leijona som alla tillverkar professionella arbetskläder och personlig skyddsutrustning och är stora på sina respektive hemmamarknader.
De förvärvade varumärkena kommer att fortsätta att fungera separat och det är vår avsikt att vidareutveckla dem.
De tre klädmärkena har drygt 600 anställda tillsammans och omsatte 120 miljoner Euro under 2020.
Affärerna ska granskas av konkurrensmyndigheter och väntas gå igenom under våren.
Även amerikanska CLC Workwear lanseras nu på den europeiska marknaden under Hultafors flagg.
CLC säljer diverse arbetsredskap inom hantverksskrået och är kända för sina specialgjorda verktygsryggsäckar, väskor och sortimentlådor med bland annat inbyggd belysning och laddare.
Allt designat för ”dagens mobila hantverkare”.
Syftet med inköpen är att växa och utveckla ledande varumärken inom grenen personlig skyddsutrustning med sikte på både Europa och Nordamerika, skriver Hultafors i ett pressmeddelande.
– De förvärvade varumärkena kommer att fortsätta att fungera separat och det är vår avsikt att vidareutveckla dem med innovation och hållbarhet som ledstjärnor, säger Camilla Monefeldt Kirstein, EVP Business Unit Workwear på Hultafors Group.