Anders Rosengren grundmålar entrédörrarna till Ystad Teater

I vissa fall blandar målerifirman själv färgen för att få rätt kulör till objekten. Anders Rosengren grundmålar entrédörrarna till Ystad Teater med ett tunt skikt.

Sommaren dröjer sig kvar en bit in i september. Vädret är perfekt för måleriarbete utomhus. I Ystad pågår en omfattande renovering av den gamla teatern från slutet av 1800-talet.

Ernst Wigrens Målerifirma har varit på plats som huvudentreprenör och utfört renoveringsarbetet etappvis sedan 2010. Tvärs över gatan syns hamnen där färjorna till Polen och Bornholm lägger till.

Teaterns läge nära havet gör den utsatt för väder och vind. Sot från färjetrafiken påverkar också luftmiljön. Sol, hög luftfuktighet, försurning och saltmättade vindar sliter fasader, fönster och dörrar på teatern extra mycket.

Därför måste underhållsarbetet ständigt planeras och prioriteras.

Anders Rosengren i en skylift vid teaterns fasad

Jag tycker det är intressant med historia och det är roligt att få jobba med att underhålla kulturbyggnader.

Anders Rosengren, målare

Eget ansvar och kundkontakt

Anders Rosengren håller på att grundmåla en av entrédörrarna. Han doppar penseln försiktigt i burken med den bruna linoljefärgen. Men bara så mycket att färgen täcker toppen av penseln. Om ytan ska bli fin gäller det att stryka på ett tunt lager i flera skikt.

Färgen torkar långsamt. Först efter några dagar kan han stryka på nästa lager. Arbetet kräver noggrann planering.

– Vi får ta eget ansvar och själva hålla kontakten med kunderna. Då kan vi diskutera igenom problem som dyker upp och komma fram till en gemensam lösning. Det uppskattar jag, säger Anders.

– Jag gillar att prata med kunderna. Om det är någon som ingen vill ha med att göra då brukar jag få rycka in, avslöjar Anders med ett skratt.

Fast om kunderna vill bestämma allt och styra arbetet i detalj, då tackar målerifirman nej. Såna uppdrag är ohållbara. I ett samarbete måste man kunna resonera sig fram till vad som blir bäst för båda parter, menar han.

Anders Rosengren och Lars Wigren utanför teatern

Ernst Wigrens Måleri AB har haft renoveringsuppdrag på Ystad Teater sedan 2010. Lars Wigren uppskattar Anders Rosengrens kunnande.

Anders Rosengren tar bort färg från en karm med värmepistol

Värmepistolen är till god hjälp för att få bort den gamla oljefärgen. Men det är lätt att knäcka glaset om man inte är försiktig.

Värk i nacke och axlar

Anders började arbeta som målare som 16-åring. Idag är han 51 år. När han kom upp i 40-års åldern började han få problem med värk i nacke och axlar, som så många andra målare. Det slutade med att han blev sjukskriven.

– Jag gick hemma i två års tid och visste inte hur jag skulle komma vidare. Försäkringskassan ville att jag skulle satsa på något annat yrke istället, men jag trivs med jobbet och ville fortsätta som målare, berättar han.

Tack vare sitt medlemskap i Målareförbundet kom han i kontakt med Galaxen, som ordnade en provanställning åt honom på Ernst Wigrens Målerifirma. Nu har han varit där i fyra år.

Lugnare tempo med gammal teknik

Eftersom de arbetar med gammal måleriteknik, ofta i kulturbyggnader som kräver extra mycket noggrannhet, är tempot lugnare än på många andra målerifirmor. Det gör att Anders klarar av sitt jobb. Trots sina besvär.

– Om jag hade gått tillbaka till ett vanligt måleriföretag, hade jag garanterat blivit avpolletterad. Jag gillar inte att jobba på ackord. Visst vill man tjäna pengar, men ackordet innebär för mycket stress. Det tar död på yrkesstoltheten, säger han.

– Jag tycker det är intressant med historia och det är roligt att få jobba med att underhålla kulturbyggnader. En dag tog jag hit min son som är 15 år för att visa vad vi gör. Han blev imponerad och tyckte det var väldigt fint här, tillägger Anders.

Lars Wigren i en sal inne i teatern

– Vi är huvudentreprenör och anlitar även dekorationsmålare för att renovera Ystad Teater, säger Lars Wigren.

Lars Wigren sitter på en stol inne på teatern

– På Ystad Teater är det problem med fuktvandringar i väggarna. Det kräver mycket underlagsarbete innan man kan måla om, säger Lars Wigren.

Specialkompetens: Kulturhistoriska byggnader

Ernst Wigrens Målerifirma startade 1950 av Ernst Wigren som ett enmansföretag i Simrishamn. Idag ägs och drivs familjeföretaget av sönerna Jerker och Lars Wigren med deras söner Alfred och Kim.

Firman har 10-15 anställda och åtar sig alla typer av måleri, men har särskild specialkompetens för renovering av kulturhistoriska byggnader. De har utfört arbeten åt olika kyrkor, statliga och kommunala förvaltningar och Riksantikvarieämbetet.

– Vårt sätt att jobba kräver målare som har både intresse och är kunniga i sitt hantverk. Eftersom vi ofta är huvudentreprenör samarbetar vi många gånger med andra hantverkare. Intresset för gammal måleriteknik och material har ökat. Allt fler privatpersoner vill att vi använder miljövänliga färger, säger Lars Wigren.

– Men det är en myt att vattenburen akrylat och alkydfärger är miljövänligt. De innehåller många farliga ämnen. Linoljefärg är däremot naturligt, framhåller han.

Lars och Jerker Wigren har genomgått Målarmästarnas miljöutbildning för miljöcertifiering.

Tommy Hansson

– Jag är en av dem som jobbat längst på Ernst Wigrens Måleri. Jag har varit här i 22 år, säger Tommy Hansson.

Lars Wigren

Lars Wigren har många års yrkeserfarenhet bakom sig. -Vi märker att intresset för gammal måleriteknik och material ökar även bland privatpersoner, säger han.

Att arbeta med gammal måleriteknik kostar visserligen mer, men ger betydligt längre hållbarhet, menar Lars Wigren.

Om man däremot använder akrylat och alkydfärg felaktigt kan det ställa till med stora problem. Det kan orsaka fuktvandringar i väggar och rötskador i underlaget.

– Det är modernt att ha färger som glänser, men om ytskiktet blir för tätt, kan det leda till fuktskador, förklarar Lars Wigren.   

Analyserar efter asbest och blyvitt

Just nu håller firman på med renovering av dörrar och fönster på teatern. Det är ett passande jobb vintertid, då de bågar som går att lyfta ut kan transporteras till verkstaden för att renoveras.

Men först måste man göra en analys och kontrollera vilken typ av färg som använts tidigare. Om den innehåller blyvitt eller asbest måste man veta vilken typ av skydd målarna ska använda.

– Teatern byggdes 1894 och fönstren är i original. Det säger en del om vilken kvalité det är på dem, säger Lars Wigren.

En trappa inne i teatern

Målarna på Ernst Wigrens Måleri har lagt ner ett omfattande arbete med att renovera den gamla teatern i Ystad. Både invändigt och utvändigt.

Ett välvt fönster sett utifrån

De nymålade fönsterbågarna har fått en matt och mjuk yta med linoljefärg som matchar fasaden.

Bränner bort gammal färg

Nu ska fönstren göras rena från gammal färg och strykas med linoljefärg. Då kan de klara sig i 150 år till om man är noga med underhållet framöver.

Tommy Hansson har börjat bränna bort den gamla färgen på några fönsterbågar med en värmepistol. Han uppskattar att kunna arbeta utomhus i det milda vädret.

– Eftersom fönstren är gamla är det många lager färg att ta bort. Säkert 10-15 stycken. Det märks skillnad om jag bränner bort plastfärg eller oljefärg. Plastfärgen ryker och krymper ihop, medan oljefärgen bubblar upp och är ganska lätt att få bort när jag värmt upp den, säger han.

Han renoverar ett fönster i taget. Efter slipningen grundmålar han dem. Sedan blir det två strykningar med linoljefärg.

– Men hur många det blir per dag är lite olika. Det beror på vilket skick fönstren är i. En del behöver renoveras av snickare eller nytillverkas, säger Tommy Hansson.

Anders Rosengren tar bort färg från en karm med värmepistol
Värmepistolen är till god hjälp för att få bort den gamla oljefärgen. Men det är lätt att knäcka glaset om man inte är försiktig.

Text: Torbjörn Svensson
Foto: Siv Öberg