I Målarnas facktidning kan du läsa personliga berättelser, politiska beslut som rör arbetsmarknaden, om arbetsmiljöbrott. I det senaste numret har vi också tittat närmare på den stora strid som pågår på flera fronter – vem är anställningsbar som målare?

Jag gissar att det här är den största konflikten på länge mellan fack och arbetsgivare. Vilka domar som faller och hur förhandlingar slutar kommer att ha stor betydelse för branschens utveckling. Det kommer påverka yrkets löneutveckling, arbetsmiljö och lärlingsutbildning.

I Byggkommissionens rapport framgår att 80 procent av företagen i byggbranschen kringgår lagar och avtal. En utveckling som allt oftare märks även i måleribranschen.

Jag gissar att det här är den största konflikten på länge mellan fack och arbetsgivare.

Helena Forsberg, redaktör Målarnas facktidning

Mediebranschen uppmärksammar

Du är inte ensam om att läsa om branschens utmaningar och glädjeämnen. Kanske pratar ni om det ni läst vid matrasten? Kanske finns det fler i ditt hushåll som tar del av din medlemstidning? Att många exemplar läses av fler än en person är tydligt.

Den senaste räckviddsundersökningen från Orvesto visar att 34 000 personer läser Målarnas facktidning. Vi hade höga siffror redan tidigare men nu har vi ökat ytterligare. Det gäller alltså papperstidningen.

Dessutom läses vi på vår sajt, Facebook och i vårt nyhetsbrev som jag tycker du ska signa upp dig för om du inte redan gjort det. Länk finns på sajten – helt kostnadsfritt.

Inom LO organiseras Sveriges största löntagargrupper, därför kan en politiskt mitt inte vara fackföreningsfientlig.

Helena Forsberg, redaktör Målarnas facktidning

Vår höga räckvidd har väckt uppmärksamhet i mediebranschen. Så här skriver Dagens Media:

”Målarnas Facktidning är den fackföreningstidning som visar störst procentuellt förändring. Tidskriften går från en printräckvidd på 20 000 till 34 000, vilket innebär en ökning på 70 procent.”

Ny opinionsplattform

Målarnas facktidning och LO Mediehus har nu lanserat satsningen Nya Mitten. Det är en digital opinionsplattform som ska rikta fokus på löntagarnas frågor. Nya mitten har taglinen: ”Vi äger det breda samtalet.”

Till skillnad mot Annie Lööf vill Nya Mitten flytta perspektiven längre till vänster. Inom LO organiseras Sveriges största löntagargrupper, därför kan en politiskt mitt inte vara fackföreningsfientlig.

Att det är valår gör det till ett lämpligt tillfälle för en opinionssatsning. Men det är inte en valsatsningen utan vi vill fortsätta vara navet i den breda debatten även sen.