Var tionde bil på svenska vägar är en hantverkarbil och de körs dessutom i genomsnitt 25 procent längre än en vanlig personbil per år. Ändå finns det stora säkerhetsbrister.

Hantverkarbilar är en fordonskategori som sällan krocktestas, vilket är problematiskt då krocktester är viktiga för att kunna göra en bedömning av bilens säkerhet.

Utvecklingen går mycket långsammare än för vanliga personbilar.

Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam

Ofta har hantverkarbilar också sämre säkerhetsutrustning än personbilar.

– Vi ser att säkerhetsutrustning blir allt vanligare, men utvecklingen går mycket långsammare än för vanliga personbilar, säger Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam.

Två modeller uppfyller alla krav

De två modeller som klarade kraven både avseende säkerhet och miljö och får märkningen ”Bra val” är:

  • Volkswagen Caddy
  • Toyota Proace.

Ytterligare två modeller som, enligt Folksam, är ett bra val säkerhetsmässigt är:

  • Isuzu D-Max
  • Toyota Hilux.

Sett till utsläppskraven håller de däremot inte måttet.