Motorbranschens arbetsgivareförbund (Maf) som organiserar arbetsgivarna inom bil- och industrilackering kräver att lackavtalet utvecklas för att ge företagen möjlighet att växa och förändras på sätt som inte alltid går att förutse.

För att lyckas med detta behöver företagens flexibilitet öka. Detta för att säkra arbetstillfällen skriver Maf som inledning till sina avtalskrav.

Maf kräver större makt över utläggning av kompensationsledighet. Idag läggs ledigheten ut efter överenskommelse mellan arbetsgivaren och arbetstagaren.

Maf vill i stället att det i avtalet ska stå utläggning av kompensationsledighet sker av arbetsgivaren efter samråd med arbetaren.

Halverad ledighet

Arbetsgivarsidan vill mer än halvera kompensationsledigheten för skiftarbete, till 64 minuter per fullgjord skiftvecka.

Maf vill att en provanställning ska kunna avslutas genom att arbetsgivare eller arbetstagare lämnar besked till motparten två veckor i förväg.

I dagens avtal gäller en månad om den avslutas i förtid och om den avslutas vid provperiodens slut gäller lagen om anställningsskydd, det vill säga två veckor.

De har lämnat en bilaga med hur de vill förändra förhandlingsordningen så den enligt dem blir tydligare.

Förbjuda sympatiåtgärder

Maf yrkar också på att införa en ny paragraf i kollektivavtalet med möjlighet att göra undantag från turordningsreglerna på motsvarande sätt som finns i Huvudavtalet. Eftersom Målareförbundet inte skrivit under huvudavtalet gäller i dag las eller kollektivavtal.

Arbetsgivarna vill att en arbetsgrupp tillsätts med syfte att avskaffa veckolön.

Ytterligare ett krav som arbetsgivarsidan lyfter är strikt fredsplikt under avtalsperioden. Det betyder i klartext att de vill förbjuda sympatiåtgärder.

Motorbranschens arbetsgivareförbund vill inte kommentera sina avtalskrav under pågående förhandling, låter de hälsa genom sin pressansvarige.