• Bild: Pixabay/Hamnarbetarförbundet/Arbetsdomstolen/Svenska Hamnar/LO/Montage

Sveriges Hamnar är skyldiga att förhandla med Hamnarbetarförbundet om centralt kollektivavtal, fastslår Arbetsdomstolen i en dom. Samtidigt vill LO inte se konkurrerande fack med samma villkor på arbetsplatserna.

I onsdags kom domen från Arbetsdomstolen: arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar ska betala 20 000 i skadestånd till Hamnarbetarförbundet, för att ha brutit mot sin förhandlingsskyldighet enligt medbestämmandelagen, skriver SVT.

Det var i april förra året som Hamnarbetarförbundet inledde en mejlväxling med Sveriges Hamnar. Förbundet ville träffas och förhandla fram ett centralt kollektivavtal.

Inte förrän i mitten av juni kom dock förhandlingen till skott – först efter det att arbetsgivarorganisationen redan tecknat nytt avtal med Transportarbetareförbundet.

LÄS ÄVEN: Redaktörn: Strejkrätten – en ödesfråga

Arbetsdomstolen anser att det tog för lång tid, och fastslår även genom sin dom att Sveriges Hamnar faktiskt är skyldiga att förhandla med Hamnarbetarförbundet om centralt kollektivavtal.

Det finns dock ingen skyldighet att faktiskt komma överens om ett. Här kan du läsa hela domen.

Ställningstagandet kan ses som en signifikant händelse även för den långdragna konflikten i Göteborgs Hamn, där Hamnarbetarförbundet vill ges möjlighet att förhandla med arbetsgivaren på samma villkor som det LO-anslutna Transportarbetareförbundet.

I en intervju säger dock LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson att LO inte vill se konkurrerande fack med samma villkor på arbetsplatserna.

De vill hellre att hamnarbetarna går med i Transportarbetareförbundet, eller accepterar det avtal som redan förhandlats fram.

– Vi kommer naturligtvis inte att börja släppa in konkurrerande fack på samma arbetsplatser. Det är Transport som organiserar Sveriges Hamnar. Det har de gjort med väldigt, väldigt bra avtal i 100 år, säger han till Ekot.

LÄS ÄVEN: Göran Greider: ”Rör inte strejkrätten”

Ett så kallat hängavtal intresserar dock inte Hamnarbetarförbundet. De vill istället få till ett trepartsavtal, där de blir en jämbördig part jämte Transportarbetareförbundet i förhandlingar med arbetsgivarsidan.

– En part som tecknar ett hängavtal har ingen möjlighet att påverka varken avtalets innehåll eller vardagen ute på arbetsplatserna. Vi har inget inflytande i så fall över medlemmarnas vardag. Och då blir det meningslöst att ha ett fristående förbund med en annan organisationsmodell än den som finns inom LO, säger Hamnarbetarförbundets förbundsstyrelseledamot Erik Helgeson i en debattvideo.

Till följd av hamnkonflikten har regeringen sedan tidigare tillsatt en utredning, som kan leda till inskränkningar i strejkrätten.

Som lagar och regler ser ut just nu kan Hamnarbetarförbundet välja att gå ut i strejk, då det inte finns något kollektivavtal skrivet mellan dem och arbetsgivaren och därmed ingen fredsplikt.

Det är bland annat den möjligheten som utreds.

Hamnarbetarförbundet är oroliga över en eventuell lagändring.

LÄS ÄVEN: Mikael Johansson: ”Som att slå ihjäl en fluga med slägga”

– Det kommer innebära öppningar för arbetsgivarsidan, som de kanske inte omedelbart men med tiden kommer att utnyttja. Syftet är en ordning där det inte är arbetstagarna som väljer fackföreningar som sedan förhandlar med arbetsgivarsidan, utan företagen ska få välja sin fackliga motpart. Arbetstagarna blir sedan tvungna att anpassa sig till det valet. Det kan bli en farlig ordning, säger Erik Helgeson i sitt klipp.

Även från Målareförbundets håll är man kritiska till valet att inleda en utredning som kan leda till inskränkningar i strejkrätten.

– Man kan likna det med att amputera ett ben för att man har nageltrång. Man genomför utredningen i skenet av konflikten i Göteborgs hamn, men om man går in och ändrar i regelverket kommer det att gälla för allt annat också. Det tycker vi är fel, säger Målareförbundets vice ordförande och förhandlingschef Peter Sjöstrand.

Hamnarbetarförbundet grundades i Örnsköldsvik 1972 som en utbrytning ur LO-förbundet Transport. Enligt sina uppgifter innefattar förbundet idag 1300 yrkesaktiva hamnarbetare, som arbetar under Hamn- och stuveriavtalet.

Transport, å sin sida, har drygt 1 600 yrkesverksamma hamnarbetare bland sina medlemmar, enligt ETC

LÄS ÄVEN: Allt närmre lagstiftning om inskränkning av strejkrätten

Enligt siffror till Dagens Nyheter dominerar Hamnarbetarförbundet i medlemsantal på det genom hamnkonflikten aktuella företaget APM Terminals. Där ska 63 procent av hamnarbetarna vara anslutna till Hamnarbetarförbundet.

Chris Smedbakken
christina.smedbakken@mittmedia.se