• Bild: Pixabay

Arbetslösa medlemmar i Byggnads a-kassa som även omfattar Målarnas medlemmar är mycket nöjda med sin a-kassa. Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen som a-kassornas samorganisation Sveriges a-kassor låtit göra.

Vartannat år tar Sveriges a-kassor hjälp av marknadsundersökningsföretaget Kantar Sifo för att genomföra en undersökning bland landets arbetslösa medlemmar. Den senaste mätningen visar en rejäl uppgång för Byggnads a-kassa.

– I årets mätning ökade vi på samtliga punkter och ligger nu på genomsnittet för alla Sveriges a-kassor, säger Affe Mellström som är kassaföreståndare för Byggnads a-kassa.

LÄS ÄVEN: Facken tar strid för att förbättra försäkringarna

– Vår kunskap och goda service har självklart varit bidragande till vårt ökade resultat, men vi har också haft draghjälp av vår nya e-tjänst Mina sidor som gjort det mycket enklare för våra arbetslösa medlemmar.

Kundnöjdheten mäts i punkter där 100 är max. I år landade Byggnads a-kassa på 70 vilket är att jämföra med 57 vid motsvarande mätning 2016.

– Det är fantastiska siffror för oss och man ska komma ihåg att vi spelar i samma liga som andra myndigheter som Försäkringskassan och CSN. Våra medlemmar är nöjda med hur de blir bemötta och med hur deras ärenden tas om hand.

Linda Håkansson