Målarnas facktidning har i flera artiklar berättat om problemen på Northvolts bygge av batterifabriken i Skellefteå. Det har handlat om avtalslösa företag och brott mot lagar och regler.

Nu har Northvolt och Byggnads tagit initiativ för att de planerade fabrikerna i Borlänge och Göteborg ska byggas utan fusk och utan att människor utnyttjas.

– Vi trodde att om man i avtal ställer krav på att underleverantörer ska följa lagen att det skulle räcka, uppenbarligen var så inte fallet, det har vi lärt oss den hårda vägen, säger Anders Thor, ansvarig för samhällsfrågor på Northvolt, till Svt.

Högst två underentreprenörer

Genom att begränsa antalet underentreprenörer till två ska det bli ordning och reda. I långa entreprenörskedjor är det lättare för kriminella företag att ta sig in.

Vi trodde att om man i avtal ställer krav på att underleverantörer ska följa lagen att det skulle räcka, uppenbarligen var så inte fallet.

Anders Thor, Northvolt

Northvolt inleder ett nationellt samarbete med Byggnads för att se till att kraven följs och i arbetet med att jaga oseriösa aktörer.

– Det känns skönt att få lite resultat efter idogt arbete. Det känns bra att vi närmat oss Northvolt i att här vill man göra om och göra rätt och då vill vi naturligtvis bistå med den kunskap vi har, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm till Svt.

Ny batterifabrik i Borlänge

Uppgörelsen presenterades då Byggnads tillsammans med Northvolt var på plats i Borlänge, där företaget kommer att bygga om pappersfabriken i Kvarnsveden till en ny batterifabrik.

Nyheten att Northvolt köper det nedlagda pappersbruket i Kvarnsveden var ett glädjebesked i Borlänge efter att en av ortens stora arbetsgivare ett år tidigare lämnade beskedet om nedläggning.

Nedläggningen berörde drygt 400 personer. Den kommande batteritillverkningen beräknas skapa tusen jobb.

Fabriken som planeras i Göteborg ägs gemensamt av Northvolt och Volvo Cars och ska enbart producera batterier till Volvos och Polestars helelektriska bilar.