Ny teknik ställer nya krav på bilskadebranschen vid reparationer och lackering.

– Det mesta av den här utrustningen sitter bakom lackerad plast i stötfångare fram och bak på bilen. I Sverige är vi väldigt bra på att laga plast, vi lagar mer än i andra länder där delar byts ut, men då måste man ha koll på vad biltillverkarens krav, säger Anders Helgesson, product manager för Axalta Sverige och Baltikum.

Fordonens radarsensorer är känsliga för färgskiktens tjocklek och sammansättning. Exempelvis höga koncentrationer av aluminiumflingor kan störa ut säkerhetssystem som fotgängardetektering och kollisionsundvikande teknik.

”Kontrollera med biltillverkaren”

För att undvika det här och stå redo för förväntade framtida krav och regelverk har Axalta Refinish lagt in radarkompatibla kulörrecept i sina globala kulördatabaser.

Redan under kulörutvecklingen identifieras och testas kulörer som kan störa radarsensorer och det hela bestäms av biltillverkarens krav på originalutförande, OEM.

Anders Helgesson med skägg som står framför en vägg med reklambanderoller, klädd i blå jeansskjorta.
Anders Helgesson.

– I varje enskilt fall får man kontrollera med biltillverkaren vad som gäller; Vi kan reparera, men hur många gånger får vi reparera? Vissa bilmärken har delar som måste bytas ut för att säkerställa OEM-kraven, säger Anders Helgesson, som också berättar att i vissa av företagets primerprodukter har redan aluminium ersatts då även primer eventuellt kan störa radarsensorer.

En speciell märkning (ikon) ska underlätta för verkstäderna att känna igen vilka kulörrecept som är radarkompatibla.

Antalet bilar med ADAS växer explosionsartat och marknaden väntas vara fördubblad om bara fem år.