Målare har alltid varit ett släkte med god yrkesstolthet. Vi sätter värde på att med tämligen enkla verktyg utföra högkvalitativa ytor på alla sorters underlag.

Slutresultatet på arbetet beror mer på yrkeskunskap och vad våra händer kan frambringa än tekniska maskiner.

Vi sätter även värde på att ha ett starkt kollektivavtal och schysta villkor under dom 40 timmar vi offrar i veckan för vår försörjning. Allt sammantaget resulterar detta i en stolt och rakryggad yrkeskår.

Yrkesstoltheten förändras med samhället

Men i samma takt som allt annat i samhället förändras så kommer synen på vad ens yrkesstolthet består utav också att förändras.

Kanske är man väldigt stolt över att ha blivit tilldelad en firmabil med sitt namn och telefonnummer på bildörren? Eller så kanske man blir extra stolt om man får vara med på bild i företagets flöde på Instagram?

Vem vill inte arbeta på ett företag som har en hemsida lika snygg som en Tesla och flera tusen följare på sociala medier?

Joakim Johansson och Peter Göthberg, avd 3

Det sistnämnda verkar vara en allt vanligare trend inom måleribranschen, nämligen företag med en hög digital svansföring där man vill visa att ens verksamhet är seriös, modern och trendig.

Det är inget fel i detta, tvärtom! Det är kanonbra om vår bransch får ett större digitalt utrymme där man visar yrket från en positiv sida.

Det vi har märkt av under dom senaste åren är att denna typ av marknadsföring lockar till sig unga personer i vår bransch. Detta är så klart helt naturligt, vem vill inte arbeta på ett företag som har en hemsida lika snygg som en Tesla och flera tusen följare på sociala medier?

Flera av dessa företag är så klart lika seriösa som dom utger sig för att vara men hos många av dom så flagnar den välpolerade fasaden när man lite lätt skrapar på ytan.

Lockar med fina värdeord på hemsidan

Vi har på denna typ av företag stött på medlemmar som dagligen blir utsatta för avtalsbrott, dålig arbetsmiljö men framför allt stress.

Samtiden verkar inte bara kräva likes på sociala medier utan även en maxad profit med rent fusk som verktyg. En del av dessa arbetsgivare verkar se sin personal som engångsartiklar som lätt bytes ut om det inte skulle passa.

Man förhåller sig lojal mot arbetsgivaren då man uppskattar att synas på företagets Instagram och försöker förtränga allt som är dåligt med ens arbetsplats.

Joakim Johansson och Peter Göthberg, avd 3

Slutresultatet blir inte allt för sällan en sjukskriven medarbetare eller en usel lärlingsutbildning för den som stannar kvar i företaget.

Först blir unga personer i vår bransch lockade av grafisk design och starka värdeord på en stilig hemsida för att sedan bli utnyttjade.

Man förhåller sig lojal mot arbetsgivaren då man uppskattar att synas på företagets Instagram och försöker förtränga allt som är dåligt med ens arbetsplats.

Ta ingen skit!

Denna skeva lojalitet verkar även göda tystnadskulturer på dessa företag vilket på allvar kan komma att hota vår förmåga att upprätthålla kollektivavtalet.

Vi vill därför uppmana er som känner sig träffade av denna text till att kontakta en ombudsman eller en fackligt förtroendevald om er arbetsgivare brister mot avtalet eller i arbetsmiljön.

Inget kommer kunna bli bättre om vi på Målarna inte vet om problemen ni får utstå varje dag. Var heller inte rädda för att söka er till andra företag, er arbetsgivare äger inte er och ni är värda bättre!

Ta ingen skit!