Karl-Gustav Klase ler mot kameran medan han rabatter invid ett bildäck i verkstaden

Att gå till jobbet är det bästa Karl-Gustav Klase vet. Från och med juni kan de börja jobba som vanligt igen på pierre Billackering AB i Kalmar. Korttidspermitteringarna är över.

Nu har Karl-Gustav Klase gjort slag i saken. Efter 30 år i IF Metall har han gått med i Målareförbundet. Han är korttidspermitterad från sitt arbete på Pierre billackering i Kalmar. Men har fullt upp att göra ändå.

Den gamla vedpannan är utdragen från källaren och står utanför villan. Nu håller en hantverkare på att installera fjärrvärme hos Karl-Gustav Klase och hans fru i Mönsterås.

Och i garaget står ett renoveringsobjekt. En gammal Volvo från 1971 som ska plockas ned i molekyler för att sedan bli som ny. Bit för bit. 

Karl-Gustav jobbar på Pierre billackering AB i Kalmar, men när covid-19 slog till blev han korttidspermitterad och ledig måndagar och fredagar.

Tack vare korttidspermitteringarna kommer företaget att klara den här situationen. Regeringen och facket har agerat väldigt bra.

Karl-Gustav Klase, lackerare

– Jag har inte haft några problem med omställningen. Nu får jag chans till återhämtning och lite mer tid att ägna mej åt huset och mina fritidsintressen, säger Karl-Gustav och slår sig ner på verandan i majsolen medan hans fru serverar kaffe och nybakade bullar.

– Visst har ekonomin blivit lite sämre. Men eftersom jag har 4,5 mil till jobbet i Kalmar, så märks det inte så mycket, nu när jag inte kör dit lika ofta, säger han.

Karl-Gustav jobbade på Scania tidigare och har varit medlem i IF Metall i 30 år. Som fackligt aktiv var han klubbordförande för 900 medlemmar.

Sedan några år tillbaka har han arbetat på Pierre billackering.

Det bästa med mitt fritidsintresse är att jag inte har någon tidspress. Jag jobbar för att det är roligt.

Karl-Gustav Klase, lackerare

– Det är ju viktigt att man är med i rätt förbund. Så idag har jag bestämt mig för att gå med i Målareförbundet, säger han och plockar fram sin mobil för att visa att han har betalt medlemsavgiften.

Karl-Gustav arbetar mest med att slipa och grunda, fälgar, motorhuvar och dörrar. Men när det nya coronaviruset slog till i mars, blev det plötsligt mindre att göra på billackeringsverkstaden.

Det har många orsaker tror Karl-Gustav.

Skadorna minskar när folk inte kör bil lika mycket. Många har dessutom fått sämre ekonomi och om de skulle råka krocka kanske de inte prioriterar att betala en självrisk på 5 000 kronor för att få skadan reparerad, menar han. 

Sedan är det problem med att få fram reservdelar. Det sätter käppar i hjulen. Det kan räcka med att det saknas små detaljer. Som exempelvis clips till lister.

Karl-Gustav arbetar i källaren

Karl-Gustav Klase har fått tid att se över sin villa under korttidspermitteringen. Nu håller han och frun Annika Gunnarsson på att installera fjärrvärme.

Karl-Gustav framför sin Volvo

Hemma i garaget har Karl-Gustav Klase ett av sina fritidsprojekt. Han ser fram emot Volvon från 1971 snart ska bli färdig.

Men trots att det blivit mindre att göra, känner han inte någon oro att förlora jobbet. 

– Tack vare korttidspermitteringarna kommer företaget att klara den här situationen. Regeringen och facket har agerat väldigt bra. Eftersom jag har lång erfarenhet och är allsidig är jag övertygad om att jag kommer att ha kvar min anställning när coronatiden är slut, säger Karl-Gustav.

Pierre Lundin är platschef och vd på Pierre billackering i Kalmar. Även han är medlem i Målareförbundet.

– Många blev nog tagna på sängen och kände sig handlingsförlamade efter coronautbrottet. Andra greps av panik. Men panik är det sämsta som finns, säger han.

– Vi är tio anställda på Pierre billackering i Kalmar. Sjukskrivningarna har ökat något, men ingen av oss som har blivit drabbad av corona, säger han.

– Det har inte varit någon lätt omställning men jag tycker att alla har hjälps åt. Så det har fungerat bra ändå, säger Pierre Lundin, vd på pierre Billackering i Kalmar.

När covid-19 slog till införde man restriktioner och nya förhållningsregler.

– Vi tar inte längre emot några kundbesök och är noga med handhygienen. Vi använder handsprit före lunch och vid toalettbesök. Dessutom ser vi till att hålla avstånd mellan varandra, säger han.

Åtta av de tio anställda har blivit korttidspermitterade. Vissa en dag i veckan, andra två eller tre dagar beroende på vilka arbetsuppgifter de har.

De korttidspermitterade får 92,5 procent av lönen.

– Även om man bara är korttidspermitterad en dag i veckan så får det ju konsekvenser för privatekonomin. Jag vill jobba, inte vara ledig, säger Ersan Skenderi.

Dobre Veljanovski som är permitterad tre dagar i veckan håller med. 

– Man får hjälpa frugan där hemma med att städa och laga mat och grilla lite mer, säger han.

Karl-Gustav Klase framför ytterfasaden på Pierres billackering

Att gå till jobbet är det bästa Karl-Gustav Klase vet. Från och med juni kan de börja jobba som vanligt igen på Pierre Billackering AB i Kalmar. Korttidspermitteringarna är över.

Gruppbild

Det sociala livet och ekonomin har påverkats negativt av korttidspermitteringarna, det är Ersan Skenderi, Dobre Veljanovski och Mosa Heydari överens om. Men de är glada att de har kvar sitt jobb och att de snart kan börja jobba som vanligt igen.

Men de tycker det är tråkigt att de inte kan träffa folk på samma sätt som förr. Det sociala livet har påverkats negativt.

– Visst är det jobbigt, men vi måste se framåt, säger Mosa Heydari. 

Pierre Lundin tycker de anställda har börjat vänja sig vid situationen. 

– Alla har varit förstående. Det är ju bra att jobben finns kvar. Snart vänder det, säger Pierre Lundin.

Det har han rätt i. Några minuter senare kommer nämligen besked från huvudkontoret att de anställda i Kalmar kan börja arbeta som vanligt igen redan i nästa vecka.

Nu blir det glada miner i verkstaden.

– Jag älskar att jobba. Det här är ju rena paradiset, säger Karl-Gustav med ett leende och sätter igång med att renovera en fälg.

Nu kan han och hans arbetskamrater börja se ljust på framtiden igen.

Karl-Gustav Klase arbetar med en skiftnyckel

Karl-Gustav Klase är allsidig och hjälper hantverkarna med installationen av fjärrvärmen.

Karl-Gustav Klase arbetar med bildelar

Karl-Gustav Klase har rengjort och målat en stötdämpare. Nu tar han bort maskeringen på fjäderbenet.

– Man måste hålla koll på utgifterna när man köper reservdelar, annars kan det bli väldigt dyrt, säger Karl-Gustav Klase.

Karl-Gustav Klase med armarna i kors, leende

Karl-Gustav Klase har en bred yrkeserfarenhet. Han har jobbat på Scania i Oskarshamn, på ISS med revision av kärnkraftverket och kört bergstruck vid vägarbeten.

Karl-Gustav Klase i verkstaden

Karl-Gustav Klase hyr ett garage i Ålem, där han har ett annat projekt på gång, en Volkswagen Polo som han håller på att jobba med på fritiden.

Karl-Gustav Klase arbetar vid ett bildäck i verkstaden, med en bil i bakgrunden

Att gå till jobbet är det bästa Karl-Gustav Klase vet. Från och med juni kan de börja jobba som vanligt igen på pierre Billackering AB i Kalmar. Korttidspermitteringarna är över.

Karl-Gustav Klase arbetar i verkstaden, med en övertäckt bil i bakgrunden

Att gå till jobbet är det bästa Karl-Gustav Klase vet. Från och med juni kan de börja jobba som vanligt igen på pierre Billackering AB i Kalmar. Korttidspermitteringarna är över.

En informationslapp där det står: "Med anledning av utvecklingen av coronaviruset covid-10 tillåts inga besök på våra anläggningar tills vidare. Behöver ni komma i kontakt med oss går det fortsatt bra att ringa 010-4704760. tack för visad förståelse!"

På dörren till Pierre Billackering i Kalmar har man satt upp information till besökarna.

En liten skylt med en stiliserad bil och texten: "Dad's Garage"

Karl-Gustav Klase håller i sin mobiltelefon

Nu har Karl-Gustav Klase gått med i Målareförbundet. – Det är viktigt att man är rätt organiserad, säger han.

Text: Torbjörn Svensson
Foto: Siv Öberg