Förhandlingarna om lackavtalet sköts fram när Målarna varslade om konflikt på Måleriavtalet. Motorbranschens arbetsgivareförbund (MAF) vägrade förhandla innan det var löst.

– Hade konflikten dragit ut på tiden så hade vi självklart tryckt på för att få igång förhandlingarna. Det går ju inte att vänta hur länge som helst, säger Linda-Li Käld.

Lackavtalet prolongerades som alla andra i våras och löpte ut 30 november. Så länge ingen av parterna sagt upp avtalet löper det på sju dagar i taget.       

Skiftgång är redan idag möjligt för företagen om de förhandlar om förläggningen av arbetstiden med lokal facklig partner. Om de inte kommer överens kan arbetstiden förläggas 06:30-16:30.

Den tiden vill arbetsgivaren ändra till 05:00-22:00.

Vi har gjort en medlemsundersökning och alla som svarade sa nej till nattarbete så där har medlemmarna gett ett klart och tydligt svar.

Linda Li Käld, Målareförbundets förhandlare på lackavtalet

– Arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet är stark så det är inte många som kan säga emot om det inte fungerar att jobba de tiderna, säger Linda-Li Käld.

MAF vill också förenkla möjligheten till nattarbete i avtalet. Idag kan företag söka dispens hos facket centralt, och Målarna är restriktiva med att bevilja det.

Fackets hållning är att det ska gå att planera så det inte behövs, och stödjer sig på att man vet att människor inte mår bra av nattarbete.

– Vi har gjort en medlemsundersökning och alla som svarade sa nej till nattarbete så där har medlemmarna gett ett klart och tydligt svar.

När de gäller lönerna har parterna uttalat att de accepterar industrins normerande märke. Den låglönesatsning som finns med träffar en del av Målarnas medlemmar på lackavtalet. De som tjänar mindre än 26 100 kronor får en högre höjning av lönen.

Många lackerare är missnöjda med lönen och tycker de halkat efter. Vad säger du om det?

– Med den modell som vi har nu kan vi inte kräva mer än andra på arbetsmarknaden. Om lackerare jämför sig med byggnadsmålare, som tillhör samma fack, så tjänar de mindre. Men lönerna ligger relativt jämnt mellan Motorbranschavtal och lackavtalet i jämförbara verksamheter.

I Målareförbundets avtalskrav handlar mycket om maktfrågor –exempelvis när man varslar om övertid, som nu ska göras på sista måltidsrasten.

Det görs väldigt många övertidstimmar, det kanske i stället finns utrymme för att anställa fler. Och när övertid krävs ska lackeraren få bra betalt för det.

Linda Li Käld, Målareförbundets förhandlare på lackavtalet

– Andra kan stå hemma och förbereda middagen när lackeraren får besked att den ska stanna kvar och jobba över. Det är inte rimligt, säger Linda-Li Käld.

Målareförbundet vill att företagen ska ha en bättre planering och undvika övertid. Därför vill de också höja övertidsersättningen.

– Det görs väldigt många övertidstimmar, det kanske i stället finns utrymme för att anställa fler. Och när övertid krävs ska lackeraren få bra betalt för det.

Målarna har i alla sina avtal utom lackavtalet fått in att gravida kvinnor omfattas av LAS på samma sätt som de med föräldrapenning. Det innebär att arbetsgivaren inte kan varsla den individen om uppsägning innan den är tillbaks efter graviditet och föräldraledighet.

Tidigare avtalsrörelser har det varit nobben från MAF, men facket har med sig frågan även denna gång.

– Den som står inför en så stor omställning i livet ska kunna njuta av den tiden och inte behöva oro sig för att bli uppsagd. Det är dags att även MAF kommer in i 2020.

Linda-Li Käld berättar att hon ställer sig väldigt ödmjuk till att få förhandla, att det är ett stort förtroende och att hon och resten av delegationen gör sitt yttersta för att få det bästa för medlemmarna.

– Det är ett långt avtal då vill vi ha med mer saker. Det kostar också för arbetsgivarna att få arbetsfred, säger Linda-Li Käld.